PdF:BIp026 Didaktika přírodopisu 2 - Informace o předmětu
BIp026 Didaktika přírodopisu 2
Pedagogická fakultajaro 2026
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- BIp023 Didaktika přírodopisu 1
Blp023 Didaktika přírodopisu 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- - student určí typ testové položky a zhodnotí její náročnost; - student správně formuluje různé typy učebních úloh; - student pro konkrétní hodinu přírodopisu sestaví pracovní list; - student objasní typické vlastnosti didaktického testu; - student konstruuje a ohodnotí didaktický test - student popíše a rozliší vybrané metody výuky - student pro konkrétní hodinu přírodopisu navrhne aktivizující metodu - student rozliší a pojmenuje jednotlivé typy prostředků výuky přírodopisu dle Altmannovy klasifikace;
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- rozlišit a použít různé typy prostředků výuky;
- rozlišit a zhodnotit různé typy testových položek;
- vytvořit pracovní list;
- navrhnout aktivizující metodu;
- rozpracovat vybraný prostředek pro jeho použití v hodině přírodopisu;
- navrhnout a použít diagnostický nástroj zjišťující úroveň žákových vědomostí a dovedností. - Osnova
- Osnova přednášek:
- 1) Výukové metody: vymezení termínu, různé přístupy k jejich klasifikaci
- 2) Výukové metody: Lernerova klasifikace výukových metod.
- 3) Výukové metody: Maňákova klasifikace výukových metod, metody slovní
- 4) Výukové metody: Maňákova klasifikace výukových metod, metody práce s textem
- 5) Výukové metody: Maňákova klasifikace výukových metod, metody praktické
- 6) Výukové metody: Maňákova klasifikace výukových metod, metody názorně-demonstrační
- 7) Badatelsky orientovaná výuka
- 8) Aktivizující metody ve výuce přírodopisu
- 9) Didaktické hry jako prostředek výuky přírodopisu
- 10) Realizační a řídicí fáze výuky
- 11) Diagnostika ve výuce přírodopisu: opakování a zkoušení
- 12) Diagnostika ve výuce přírodopisu: didaktický test a jeho konstrukce
- Osnova cvičení:
- 1) Ukázka vybraných slovních metod pro výuku přírodopisu
- 2) Ukázka metod práce s textem
- 3) Učební úlohy a jejich užití ve výuce přírodopisu
- 4) Typologie testových úloh (položek) dle Chrásky
- 5) Pracovní list a jeho konstrukce
- 6) Pozorování organismů a jevů (exkurze do parku)
- 7) Pokus ve výuce přírodopisu
- 8) Aktivizující metody ve výuce přírodopisu: ukázka vybraných metod
- 9) Didaktické hry ve výuce přírodopisu: ukázka her dostupných na trhu
- 10) Didaktické hry ve výuce přírodopisu: ukázka her, které si učitel může vyrobit svépomocí
- 11) Didaktický test: typické vlastnosti, typy testů, ukázky testů
- 12) Didaktický test: konstrukce a hodnocení didaktického testu
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- doporučená literatura
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- neurčeno
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
- KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015, 185 stran. ISBN 9788074850431. info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na školní hodnocení. Vydání 2. Praha: Portál, 2012, 151 stran. ISBN 9788026202202. info
- Teaching secondary biology. Edited by Michael J. Reiss. Second edition. London: Hodder Education, an Hachette UK Company, 2012, ix, 318. ISBN 9781444124316. info
- DOBRORUKOVÁ, Jana. Přírodopis : inspirace a projekty : 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s. ISBN 9788086960371. info
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- LORBEER, George C. a Leslie Weldemar NELSON. Biologické pokusy pro děti : náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Translated by Zlata Hájková - Zdenka Matysová. Vydání první. Praha: Portál, 1998, 197 stran. ISBN 8071781657. info
- Výukové metody
- Forma výuky: hromadná-frontální, hromadná-samostatná práce, skupinová - homogenní, skupinová - heterogenní, skupinová - diferencovaná. Metody výuky: rozhovor, diskuse, práce s literaturou, projekce statická, demonstrace, pozorování, pokus.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: zpracování materiálů do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“, písemný test, ústní zkouška, Kritéria hodnocení: - aktivní účast na cvičeních (tolerována je 1 absence) - uznání všech materiálů do „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“ - zkouška: 1)písemný test (je třeba jej splnit na 75 %), 2) rozprava nad materiály z „Portfolia začínajícího učitele přírodopisu“
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Anotace:
Předmět navazuje na Didaktiku přírodopisu 1 a je předpokladem pro Školní biologické pokusy a pro Integrované terénní cvičení.
Kromě různých didaktických prostředků a jejich využití ve výuce přírodopisu, se studenti seznámí s náležitostmi realizace a řízení výuky a s nástroji pro fixaci a diagnostiku vědomostí a dovedností žáka. Na praktických úlohách si studenti vyzkouší užití různých didaktických prostředků. Dále se naučí správně formulovat učební úlohy, sestavit pracovní list, navrhnout aktivizační metodu, vytvořit a ohodnotit didaktický test.
Materiály vytvářené do "Portfólia začínajícího učitele přírodopisu":
1) Typologie testových úloh (položek) dle Chrásky s příklady na vybrané přírodopisné téma
2) Pracovní list na vybrané téma pro použití v hodině přírodopisu
3) Návrh a předvedení vybrané aktivizační metody v hodině přírodopisu
4) Didaktický test pro vybrané přírodopisné téma (včetně autorského řešení a návrhu klasifikační stupnice). Písemného testu je možno se zúčastnit až po uznání všech materiálů v "Portfoliu začínajícího učitele" Materiály je třeba mít uznány minimálně dva dny před konání písemného testu (= termín pro přihlášení/ohlášení z testu). K testu je třeba přinést s sebou uznané materiály z Portfólia. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2026, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/BIp026