SPROC_PPS1 Patopsychologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do tématu duševního zdraví a jinakosti v kontextu inkluzivního vzdělávání a společnosti. Předmět rozvíjí porozumění vztahu mezi normou a odlišností, přináší přehled duševních onemocnění a poruch, a věnuje se možnostem podpory duševního zdraví, wellbeingu a sebepéče v profesním životě. Důraz je kladen na mezioborovou spolupráci a citlivý přístup k lidem s různými formami jinakosti včetně neurodivergence.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku různých druhů postižení, handicapu a některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat -znát východiska a okolnosti interpretace psychopatologických jevů, zejména v sociálních souvislostech.
Osnova
1.Norma, jinakost, handicap, postižení, duševní onemocnění 2.Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie 3.Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání 4.Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí 5.Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení 6.Poruchy psychických funkcí (základní přehled) 7.Podpora duševního zdraví a wellbeingu 8.Práce s emocemi 9.Rodina a blízcí člověka s jinakostí, dítě jako „pacient“ 10.Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika 11.Úzkosti, panické ataky, školní fobie 12.Deprese, suicidum, sebepoškozování 13.Trauma, sy CAN 14.Poruchy příjmu potravy 15.Aktuální trendy v závislostech 16.Neurodiverzita, neurodivergence 17.Oborová spolupráce speciálních pedagogů*žek (psychologie, psychiatrie) 18.Sebepéče a sebepodpora při práci s lidmi, udržitelnost pomáhající profese
Literatura
    doporučená literatura
  • PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
  • OREL, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 338 stran. ISBN 9788024755168. info
  • ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~běžné podobě. Závěrečný test je možné napsat online běžně s~ostatními, podmínky je studující schopen*a plnit distančně. Materiály a podrobné pokyny naleznete v~interaktivní osnově.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SP3009/index.qwarp
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu A) zkouška – pı́semný test B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně 1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávajı́cı́ o aktuálnı́ch poznatcı́ch k užší problematice v rámci daného tématu, shrne poznatky z odborných zdrojů, zejména z výzkumných studií, pojmenuje aktuálnı́ trendy. Studujı́cı́ si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásı́ se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledánı́ článků a publikacı́ doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředı́ z okruhu zavedených akademických institucí. Text bude v rozsahu minimalně 1 800 znaků (symbolů i mezer). 2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracovánı́ rešerše a výběru zdrojů. Text bude v rozsahu minimalně 900 znaků (symbolů i mezer).
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SP3009/index.qwarp
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025, podzim 2025.