FF:ISKB36 Kreativní laboratoř - Informace o předmětu
ISKB36 Kreativní laboratoř
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:40 C.128, kromě Po 17. 11. až Ne 23. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 5/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je společně projít praktickým procesem kreativního řešení problémů a tvorby inovativních projektů, tentokrát specificky v kontextu GEOCACHINGU a jeho propojení s informačními vědami a knihovnictvím (geocaching letos "slaví" 25 let, což je vhodná doba reflektovat, k čemu to vlastně bylo a je :) - https://www.geocaching.com/blog/2025/01/celebrate-25-years-of-geocaching/
Formou diskuze, explorace a vlastní zkušenosti si studenti osvojí metody a nástroje pro rozvoj kreativity a kritického myšlení. - Výstupy z učení
- - schopnost zapojit kreativitu do vytváření nových produktů a služeb - reflexe postupu a nástrojů
- Osnova
- Semestr bude strukturován kolem komplexní kreativní výzvy: navrhnout, realizovat a prezentovat geocachingový projekt, který smysluplně využívá principy informačních věd a obohacuje oborové domény. Studující se budou zabývat například:
- Vytvářením hravých a vzdělávacích keší: Jak navrhnout keš, která nejen pobaví, ale také předá informace, naučí nové dovednosti, nebo upozorní na zajímavá místa či koncepty z oblasti informačních věd?
- Využití informačních zdrojů a technologií: Jak integrovat databáze, digitální sbírky, otevřená data, QR kódy, NFC, nebo AR do geocachingových úkolů? Jak geocaching pomáhá s rozvojem digitální gramotnosti?
- Mapováním a navigací: Práce s geografickými informačními systémy, digitálními mapami, souřadnicemi a nástroji pro tvorbu tras. Jak využít geolokační data pro sběr a analýzu informací?
- Rozvojem čtenářské a informační gramotnosti: Jak může geocaching motivovat k četbě, vyhledávání informací, kritickému myšlení a práci s textem? Lze vytvořit "knihovnické keše"?
- Organizací komunitních akcí: Jak uspořádat tematický geocachingový event pro veřejnost nebo pro specifickou cílovou skupinu (např. rodiny, školy, senioři) a propagovat ho prostřednictvím knihoven?
- Prezentací a popularizací: Jak efektivně komunikovat a propagovat geocachingové projekty a jejich přínosy pro informační společnost?
Semináře budou střídat teoretické úvody do relevantních témat (např. gamifikace, uživatelská zkušenost, datová vizualizace) s praktickými workshopy zaměřenými na konkrétní aspekty tvorby geocachingového projektu (např. plánování trasy, šifry a hádanky, tvorba obsahu)
Součástí kurzu budou i diskuzní semináře, případové studie úspěšných geocachingových projektů a návštěvy inspirativních míst či osobností, pokud to téma umožní - a bude ze strany studujících zájem.
Na základě řešených témat a výzev si studenti na konci semestru vypracují a prezentují funkční prototyp geocachingového projektu, případně jeho podrobnou specifikaci a ukázku klíčových prvků.
Cílem předmětu je poskytnout studujícícm praktické zkušenosti s celým cyklem kreativního projektu, od brainstormingu a plánování, přes realizaci až po testování a prezentaci. Studenti si osvojí schopnost aplikovat kreativní metody na konkrétní problémy, propojit teoretické znalosti s praktickou aplikací v oblasti geocachingu a informačních věd, a posílí své schopnosti týmové práce, komunikace a řešení nečekaných výzev. Získají přehled o tom, jak lze netradičními cestami popularizovat knihovny a informační vědy a zároveň rozvíjet digitální a informační gramotnost u veřejnosti.
- Semestr bude strukturován kolem komplexní kreativní výzvy: navrhnout, realizovat a prezentovat geocachingový projekt, který smysluplně využívá principy informačních věd a obohacuje oborové domény. Studující se budou zabývat například:
- Literatura
- doporučená literatura
- Kreativita : souhra biologických, psyhologických a sociálních faktorů (Variant.) : Kreativita. info
- FRANKOVÁ, Emilie. Kreativita a inovace v organizaci : povaha kreativity a její význam v současné ekonomice : kreativita jedince a možnosti jejího rozvíjení : výběr členů, rozvoj a vedení kreativních týmů : organizační kreativita a inovace jako strategie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 254 s. ISBN 9788024733173. URL info
- Výukové metody
- designové experimenty
- Metody hodnocení
- obhajoba projektu
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/ISKB36