FF:CJJ28 Výuka čj jako cizího j. I - Informace o předmětu
CJJ28 Výuka češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé I
Filozofická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Jana Lukaš (přednášející)
PhDr. Eva Rusínová (přednášející) - Garance
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 14:00–15:40 D42
- Předpoklady
- CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět je možné zapsat paralelně s CJBB178. - Mateřské obory/plány
- Čeština jako cizí jazyk (program FF, N-CJ_)
- Cíle předmětu
- V semináři se studenti seznámí se základy výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro dospělé. Pozornost bude věnována základním didaktickým postupům v rámci jednotlivých jazykových kompetencí – čtení, psaní, poslech a mluvení. Zprostředkovány budou rovněž poznatky týkající se jazykového testování a hodnocení, zejména v souladu s Evropským referenčním rámcem pro jazyky a s referenčními popisy češtiny. V neposlední řadě se studenti zaměří na využití dostupných výukových materiálů v praxi a na specifika a potřeby ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka pro různé cílové skupiny.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v problematice výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka;
- znát výukové postupy a aktivity;
- vybrat adekvátní výukové a diagnostické materiály;
- rozumět SERRJ a využití referenčních popisů češtiny. - Osnova
- 1. Úvod.
- 2. Metody výuky.
- 3. SERRJ.
- 4. Výukové materiály.
- 5. Výuka výslovnosti.
- 6. Výuka slovní zásoby.
- 7. Výuka morfologie a slovotvorby.
- 8. Výuka čtení.
- 9. Výuka psaní a české ortografie.
- 10. Výuka poslechu.
- 11. Výuka mluvení.
- 12. Jazykové hodnocení a testování.
- 13. Závěr.
- Literatura
- Referenční popisy češtiny jako cizího jazyka.
- Šindelářová, J., Škodová, S. (2013): Čeština jako cílový jazyk. Metodika pro výuku dospělých osob s mezinárodní ochranou formou azylu nebo doplňkové ochrany. MŠMT, Praha.
- Hrdlička M. (2010): Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Vydavatelství Západočeské univerzity, Plzeň.
- Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka.
- Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. K prezentaci gramatiky českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. Karolinum, Praha.
- Doleží, L. (ed.)(2017): Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. AUČCJ, Praha.
- Výukové metody
- Prezentace, diskuze.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, prezentace, závěrečný test.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/CJJ28