FF:PGK22A44 Soc. vzdělání a školy - Informace o předmětu
PGK22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1/0. blokově. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý pátek 7:30–17:25 B2.24
- Předpoklady
- PGK11A16 Základy sociologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemný vztah mezi společností a výchovou a na konkrétní témata, jež sociologii výchovy zajímají v rámci fungování školy a dalších výchovných a vzdělávacích institucí. Vysvětlují nejdůležitější sociologické přístupy ke zkoumání fenoménu výchovy, vzdělání a školy a opírá se o klasické i současné sociologické teorie. Na jejich základě potom interpretuje školu jako sociální systém, školní procesy a roli účastníků těchto procesů. Student získá schopnost aplikovat sociologické teorie na pedagogické procesy a na jejich základě je interpretovat.
- Osnova
- (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata (3) Způsoby výzkumu v sociologii výchovy (4) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (5) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (6) Škola jako sociální systém (7) Školní procesy (8) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (9) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (10) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (11) Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě (12) Analýza českého vzdělávací systému z hlediska rovných vzdělávacích příležitostí
- Literatura
- ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815. info
- HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
- ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
- GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
- GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
- BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. na každou lekci studenti zpracovávají seminární úkoly.
- Metody hodnocení
- Písemný test, průběžné plnění seminárních úkolů.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1675
Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=1675 - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PGK22A44