PBB010 Metody a techniky pedagogického výzkumu

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 B2.13
Předpoklady
PBB008 Úvod do pedagogického výzkumu
Předmět Metody a techniky pedagogického výzkumu navazuje na předmět Úvod do pedagogického výzkumu (PBB008).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Metody a techniky pedagogického výzkumu je prohloubení a rozšíření získaných metodologických znalostí s akcentem na plánování a přípravu výzkumných metod a technik (v rámci pedagogického výzkumného projektu). Studenti se seznámí s klasifikací a specifiky vybraných výzkumných metod a technik využívaných jak v kvantitativním, tak kvalitativním výzkumu; získají dovednost připravit vybrané nástroje a posoudit jejich kvalitu; naučí se data zpracovat a analyzovat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat výzkumný problém, výzkumné otázky a navrhnout metodologii pro kvantitativní, kvalitativní nebo smíšené výzkumné šetření;
- zhodnotit klady a zápory jednotlivých výzkumných metod a technik sběru dat;
- připravit rozhovor a dotazník;
- provést sběr, základní analýzu, interpretaci dat a prezentovat získané poznatky,
- respektovat etiku vědecké práce.
Osnova
  • Věda, vědecký výzkum, typy výzkumů, fáze empirického výzkumu.
  • Kvantitativní výzkum - specifikace; fáze kvantitativního výzkumu, proměnné, hypotézy, testování hypotéz, verifikace a falzifikace hypotéz, operacionalizace, měření; výzkumný soubor.
  • Kvalitativní výzkum - specifikace; fáze kvalitativního výzkumu, designy kvalitativního výzkumu; výzkumný vzorek, zajištění kontroly kvality výzkumu.
  • Klasifikace výzkumných metod a technik; kritéria rozhodování pro výběr metod a technik.
  • Metody a techniky dotazování - dotazník, rozhovor, skupinový rozhovor, ohnisková skupina.
  • Metody a techniky zkoumání postojů - škálování, sémantický diferenciál, q-metodologie, projektivní metody.
  • Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce - pozorování.
  • Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů - sociometrie.
  • Experiment v pedagogickém výzkumu.
  • Obsahová analýza, analýza dokumentů.
  • Analýza a interpretace kvantitativních dat.
  • Analýza a interpretace kvalitativních dat.
  • Etické aspekty výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva - Vendula Hlavatá. Druhé, rozšířené česk. Brno: Paido, 2010, 261 stran. ISBN 9788073151850. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014, 377 stran. ISBN 9788026206446. info
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
    doporučená literatura
  • COHEN, Louis, Lawrence MANION, Keith MORRISON a Richard BELL. Research methods in education. 7th ed. New York: Routledge, 2011, xxii, 758. ISBN 9780415583367. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. nezměněné vydání. Praha: Karolinum, 2011, 270 stran. ISBN 9788024619163. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd, 2001, 99 s. ISBN 80-85834-77-4. info
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. International student editio. Los Angeles: Sage, 2014, xxix, 273. ISBN 9781452274614. info
Výukové metody
Přednáška a seminář. Přednášky jsou založeny zejména na výkladové formě. V seminářích je využívána samostatná a skupinová práce zaměřená na získání zkušeností s plánováním a realizací výzkumného šetření; metoda řešení problémů a zpracování skupinového projektu. Práce se software pro kvantitativní a kvalitativní analýzu dat (Statistica, SPSS, Atlas.Ti). Předpokládá se samostatné studium empirických studií publikovaných v odborných časopisech.
Metody hodnocení
(1) Aktivní účast na seminářích; (2) zpracování seminární práce - návrh projektu pedagogického výzkumu, realizace sondy, vyhodnocení dat a prezentace formou krátké výzkumné zprávy; (3) písemný test (tematické okruhy ke zkoušce jsou totožné se sylabem studijního předmětu). Požadavky k ukončení předmětu a způsob klasifikace jsou podrobně popsány ve studijním systému ELF.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2469
E-learningová opora: Metody a techniky pedagogického výzkumu. Ve studijní opoře jsou dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály; harmonogram, požadavky ke zkoušce a podmínky hodnocení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.