PřF:Z0042 Geography of Tourism - Course Information
Z0042 Geography of Tourism
Faculty of ScienceAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Department of Geography – Earth Sciences Section – Faculty of Science
Contact Person: Mgr. Daniel Seidenglanz, Ph.D. - Timetable
- Thu 19:00–19:50 U1
- Timetable of Seminar Groups:
Z0042/02: Tue 11:00–11:50 Z2 - Prerequisites (in Czech)
- Z3090 Human Geography
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 56 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/56, only registered: 0/56 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na pochopení role ekonomiky obecně a konkrétně terciérních aktivit v národním hospodářství určitého státu a v územním průmětu zvláště. Důraz je kladen jak na integritu světového hospodářství a na znalost jeho hlavních finančních center, tak na roli různorodých zařízení terciérního charakteru v aktivaci rozvoje malého území. Pasáž o turismu a cestovním ruchu integruje předchozí znalosti o prostředí s tou z aktivit, která se opírá o respektování přírodního a kulturního potenciálu určitého území. Předmět je zároveň minimální průpravou pro zvládání ekonomických znalostí v dalších fázích studia, zvláště v případě výběrových přednášek.
- Syllabus
- World ecomony. World as a financial space.
- Exchange, business, capital. Investmen and credit banks. Insurance institutions.
- Retail and other activities. Services in the urban system.
- Tourisme.
- Literature
- Venna, Yrje: Řízení a vývoj služeb (učební text EIPA - nepublikovaný překlad).
- MARYÁŠ, Jaroslav, Jiří VYSTOUPIL and A KOL. Ekonomická geografie I. (Economic geography I). 2nd ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, 156 pp. ISBN 80-210-2595-6. info
- MIRVALD, Stanislav. Geografie cestovního ruchu. Vyd. 3. upr. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996, 127 s. ISBN 80-7082-288-0. info
- ECHAUDEMAISON, Claude-Daniele. Slovník ekonomie a sociálních věd. Translated by Marie Bednaříková. 1. vyd. Praha: EWA Edition, 1995, 419 s. : g. ISBN 80-85764-13-X. info
- Assessment methods (in Czech)
- Student je v kolokviu hodnocen za zvládnutí základních poznatků o obchodě a turismu, ovládá popis základních ekonomických mechanismů a funkcí nejdůležitějších ekonomických institucí a procesů. Umí též aplikovat základní poznatky o turismu a obchodě na rozvoj lokality nebo malého území. Požadavky pro cvičení: Absolvování alespoň 80 % cvičení v semestru, předložení protokolů z absolvovaných cvičení, úspěšné zvládnutí písemného testu za první polovinu semestru.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/autumn2004/Z0042