Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

2.4. Shrnutí kapitoly

Vývojové opoždění v důsledku postižení CNS

Pohybové dovednosti jsou nezbytným předpokladem pro začlenění člověka do společnosti. Ovlivňují tělesný a psychický stav, vzdělávání, přípravu na povolání, pracovní a společenské zařazení. Podstatně snížená schopnost pohybu nebo imobilita stěžuje nebo přímo zabraňuje účastnit se běžného života. Poruchy hybnosti se mohou projevit v několika podobách. Důležitá je prevence komplikací a sekundárních změn.

Vývoj motorických dovedností jedince probíhá po celý život, může být ovšem zkomplikován vrozenými vadami, nemocí či úrazem. Interindividuální variabilita je tak velká, že je nutné přistupovat k jedinci s vysoce individuálním přístupem a s ohledem na možnosti vyplývající z jeho zdravotního stavu. Neúspěchy v motorických aktivitách prožívá jedinec mnohem hůře než neúspěchy v kognitivní oblasti.

Pod pojmem motorika (hybnost) rozumíme souhrn veškerých pohybů živého organismu, ať již probíhají jako jednotlivé pohybové dovednosti nebo automatické pohybové návyky.

Tělesné postižení ovlivňuje celou osobnost jedince. Vrozené a později získané postižení se v mnoha směrech liší. Problémy v socializaci těchto jedinců jsou odlišné, a to v závislosti na druhu a rozsahu závažnosti postižení, na individuálních zvláštnostech a osobnostních vlastnostech. Primární tělesné postižení často vede i k sekundárním potížím. Důsledky pohybového postižení se projevují v potížích při sebeobsluze, v komunikaci, v procesu učení, v různé míře izolovanosti a závislosti na asistenci druhé osoby. Pohybově postižený jedinec musí celý život překonávat překážky, ať už somatické, psychické, architektonické nebo společenské.

Psychomotorický vývoj u dětí s mozkovou obrnou je ovlivněn rozsahem, stupněm, popř. kombinací postižení. Neprobíhá tak bouřlivě jako u intaktní populace, ale je charakteristický opožděným a omezeným vývojem ve všech složkách osobnosti. Aby se dítě s mozkovou obrnou mohlo adekvátně rozvíjet, potřebuje být již od narození (od zjištění postižení) vhodně stimulováno. V prvopočátku zde zásadní roli sehrávají rodiče a odborníci poradenského týmu.

Vývoj dítěte s mozkovou obrnou má svá specifika, se kterým se pojí i možnosti podpory. Tato podpora se u všech pečujících osob, tedy i u speciálních pedagogů neobejde bez znalosti některých zákonitostí, které tento vývoj provází. Znalost motorického vývoje, zejména překážek, které tento vývoj provází, je nezbytná a napomůže odpovídajícímu rozvoji dítěte. Překážky v motorickém vývoji vychází přímo z daného postižení (mozková obrna) a liší se jejich rozsah a stupeň. Dalším významným činitelem je rovněž podpora dítěte, rodinné prostředí a spolupráce všech pečujících osob. Při práci s dítětem s mozkovou obrnou je třeba znát jeho aktuální míru motorických dovedností, ale i jeho limity. Pohybový rozvoj dítěte s mozkovou obrnou je ovlivněn svalovým napětím, přetrvávajícími reflexy, patologickými pohybovými vzory, narušenou koordinací pohybů a vzniklými kontrakturami a deformacemi. Z těchto důvodů je důležitá nejen informovanost pedagoga, ale i jeho znalosti příslušného onemocnění a jeho specifik, aby nedocházelo k nesprávné podpoře dítěte.


Kontrolní otázky ke kapitole

  • Vymezte pojem hrubá motorika.
  • Charakterizujte druhy imobility.
  • Uveďte příklady preventivních opatření vzniku sekundárních změn.
  • Vysvětlete význam pohybových dovedností.
  • Popište důsledky pohybového postižení v rovině somatické.
  • Se kterými problémy se můžeme setkat v oblasti kognice?
  • Jak se odráží pohybové postižení v oblasti psychické?
  • Vysvětlete pojem deprivace a uveďte možné příčiny vzniku.
  • Jmenujte sociální aspekty pohybového postižení a uveďte příklady.
  • Jmenujte možné nápadnosti v psychomotorickém projevu dítěte v kojeneckém věku.
  • Jmenujte možné nápadnosti v psychomotorickém projevu dítěte v batolecím věku.
  • Charakterizujte důsledky pohybového postižení dítěte v předškolním věku.
  • Jaké oblasti ovlivňuje postižení CNS?
  • Uveďte, co vše ovlivňuje práci s dítětem s mozkovou obrnou.
  • Definujte překážky v motorickém vývoji dítěte s mozkovou obrnou.
  • Vysvětlete pojmy nedostatek svalové kontroly a koordinace.
  • Proč je pro speciálního pedagoga užitečné znát motorický vývoj dítěte s mozkovou obrnou?
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. |
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. |
Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Pedagogické fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2014

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041