Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP ZV;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP ZV;
charakterizovat jednotlivé formy výuky;
vyplnit záznam z hospitace v hodině přírodopisu;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo;
sestavit tematický plán učiva přírodopisu;
vytvořit přípravu na hodinu přírodopisu;
Osnova
  • 1. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV).
  • 2. Typy výukových cílů
  • 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
  • 4. Didaktická analýza učiva.
  • 5. Tvorba pojmové mapy.
  • 6. Mezipředmětové vztahy v hodinách přírodopisu.
  • 7. Virtuální hospitace na hodině přírodopisu - vyplňování záznamového archu a hodnotícího listu.
  • 8. Zpracování přípravy na hodinu přírodopisu.
  • 9. Tvorba ročního tématického plánu učiva přírodopisu pro konkrétní třídu ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
    doporučená literatura
  • MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie : určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990, 145 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
    neurčeno
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, teoretická příprava Metody výuky: vysvětlování, diskuse, práce s pracovním listem, práce s literaturou, pozorování.
Metody hodnocení
Udělení zápočtu je založeno na: účasti na semináři (povolena je jedna neúčast) a uznání "Receptáře začínajícího učitele" . V seminářích bude postupně rozpracováno sedm materiálů ověřujících výstupy učení "Receptáře začínajícího učitele":
1) Vyplněný pracovní list na téma přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
3) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
4) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
5)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
6) Příprava na hodinu přírodopisu,
7) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku. Na prvním semináři budou sděleny termíny pro odevzdání těchto materiálů.Oprava bude probíhat až po odevzdání materiálů od všech studentů.
Navazující předměty
Informace učitele
"Receptář začínajícího učitele" zahrnuje sedm materiálů, které budou vysvětleny a rozpracovány během seminářů:
1) Vyplněný pracovní list přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
3) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
4) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
5)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
6) Příprava na hodinu přírodopisu.
7) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku. Materiály obsažené v "Receptáři začínajícího učitele" je třeba zpracovat dle instrukcí sdělovaných na semináři.
Na prvním semináři budou sděleny termíny pro odevzdání těchto materiálů/kontrolni etapy.
Oprava bude probíhat až po odevzdání materiálů od všech studentů.
Pro získání zápočtu musí být materiály uznány (nestačí je odevzdat).
Zápočet z předmětu Didaktika přírodopisu 1 - seminář je podmínkou účasti na písemném testu z předmětu Didaktika přírodopisu 1 - přednáška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/Bi2MP_DPS1