Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_DPS1/01: Út 14:50–15:35 učebna 2, L. Vodová
Bi2MP_DPS1/02: Út 10:15–11:00 učebna 2, L. Vodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP ZV;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP ZV;
charakterizovat jednotlivé formy výuky;
vyplnit záznam z hospitace v hodině přírodopisu;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo;
sestavit tematický plán učiva přírodopisu;
vytvořit přípravu na hodinu přírodopisu;
Osnova
  • 1. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV).
  • 2. Typy výukových cílů
  • 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
  • 4. Didaktická analýza učiva.
  • 5. Tvorba pojmové mapy.
  • 6. Mezipředmětové vztahy v hodinách přírodopisu.
  • 7. Virtuální hospitace na hodině přírodopisu - vyplňování záznamového archu a hodnotícího listu.
  • 8. Zpracování přípravy na hodinu přírodopisu.
  • 9. Tvorba ročního tématického plánu učiva přírodopisu pro konkrétní třídu ZŠ.
Literatura
    povinná literatura
  • http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani
    doporučená literatura
  • MASLOWSKI, Oton. Didaktika biologie : určeno pro posluchače přírodovědecké fakulty a pedagogické fakulty Univerzity Palackého. 1. vyd. 1990, 145 s. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
    neurčeno
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, teoretická příprava Metody výuky: vysvětlování, diskuse, práce s pracovním listem, práce s literaturou, pozorování.
Metody hodnocení
Udělení zápočtu je založeno na: účasti na semináři (povolena je jedna neúčast) a uznání "Receptáře začínajícího učitele" V seminářích bude postupně rozpracováno sedm materiálů ověřujících výstupy učení "Receptáře začínajícího učitele":
1) Vyplněný pracovní list na téma přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
3) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
4) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
5)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
6) Příprava na hodinu přírodopisu,
7) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku
Navazující předměty
Informace učitele
"Receptář začínajícího učitele" zahrnuje sedm materiálů, které budou vysvětleny a rozpracovány během seminářů:
1) Vyplněný pracovní list přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku
3) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
4) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
5) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
6)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
7) Příprava na hodinu přírodopisu. Materiály obsažené v "Receptáři začínajícího učitele" je třeba zpracovat dle instrukcí sdělovaných na semináři. Pro získání zápočtu musí být materiály uznány (nestačí je odevzdat). Zápočet z předmětu Didaktika přírodopisu 1 - seminář je podmínkou účasti na písemném testu z předmětu Didaktika přírodopisu 1 - přednáška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017.