PdF:Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1 - Informace o předmětu
Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_DPS1/01: Po 8:25–9:10 učebna 2, L. Vodová
Bi2MP_DPS1/02: Po 9:20–10:05 učebna 2, L. Vodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP;
charakterizovat jednotlivé formy výuky ;
vyplnit záznam z hospitace v hodině přírodopisu;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo ;
sestavit tématický plán učiva přírodopisu;
navrhnout přípravu na hodinu přírodopisu; - Osnova
- 1. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem.
- 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
- 4. Tvorba ročního tématického plánu učiva přírodopisu pro konkrétní třídu ZŠ.
- 5. Tvorba pojmové mapy.
- 6. Práce s pracovním listem a pracovním sešitem - sestavení pracovního listu.
- 7. Mezipředmětové vztahy v hodinách přírodopisu.
- 8. Požití přírodnin v přírodopisném vyučování - metodický návod.
- 9. Hospitace na hodině přírodopisu - vyplňování záznamového archu a hodnotícícho listu.
- 10. Workshop nápadů (po výukové praxi 1)- porovnávání zkušeností z výukové praxe.
- Literatura
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 126 s. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- Výukové metody
- Forma výuky: seminář, teoretická příprava Metody výuky: vysvětlování, diskuse, práce s pracovním listem, práce s literaturou, pozorování.
- Metody hodnocení
- metody pro ověření výstupů učení: písemné zpracování sedmi materiálů
Udělení zápočtu je založeno na:
1) aktivní účasti na seminářích - povolena je 1 absence
2) odevzdání 1.části "Receptáře začínajícího učitele" tvořeného následujícími materiály:
1) Vyplněný pracovní list přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku
3) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
4) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
5) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
6)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
7) Příprava na hodinu přírodopisu, - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/Bi2MP_DPS1