Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_DPS1/01: St 9:45–10:30 učebna 2, L. Vodová
Bi2MP_DPS1/02: St 10:40–11:25 učebna 2, L. Vodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP;
charakterizovat jednotlivé formy a metody výuky ;
zdůvodnit použití metod, forem ve výuce ;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo ;
sestavit tématický plán učiva přírodopisu;
vytvořit pracovní list;
Osnova
  • 1. Práce s přírodovědnou literaturou (učebnice, atlasy, klíče, odborné publikace)
  • 2. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem.
  • 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
  • 4. Tvorba ročního tématického plánu učiva pro konkrétní třídu ZŠ.
  • 5. Tvorba pojmové mapy.
  • 6. Práce s pracovním listem a pracovním sešitem - sestavení pracovního listu.
  • 7. Aktivizační metody - návrh pro využití v konkrétní hodině přírodopisu.
  • 8. Pozorování vybrané živé přírodniny - mikrovýstupy studentů.
  • 9. Workshop nápadů (po výukové praxi 1)- porovnávání zkušeností z výukové praxe.
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
Výukové metody
diskuze, seminář, workshop
Metody hodnocení
K zápočtu studenti:
odevzdají 1.část "Receptáře začínajícího učitele". Vytvoří do něj tyto materiály:
1) Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) tématický časový plán
3) výchovně vzdělávací cíle formulované pro hodinu přírodopisu
4) pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
5) Návrh aktivizační metody pro konkrétní hodinu přírodopisu
6) Metodický návod pro použití konkrétní přírodniny v přírodopisném vyučování 7) Typologie učebních úloh s příklady.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.