BPH_PSEK Psychologie pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (cvičící)
Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Rozvrh
Po 12:50–14:30 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPH_PSEK/01: Po 14:35–16:15 S401, J. Procházka
BPH_PSEK/02: Út 17:10–18:45 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/03: Po 9:20–11:00 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/04: Po 11:05–12:45 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/05: Út 12:50–14:30 S301, V. Kulhavý
BPH_PSEK/06: Út 12:00–13:35 S311, J. Procházka
BPH_PSEK/07: St 9:20–11:00 S301, M. Snopek
BPH_PSEK/08: Út 15:30–17:05 S301, J. Procházka
BPH_PSEK/09: St 11:05–12:45 S301, M. Snopek
BPH_PSEK/10: St 12:50–14:30 S301, V. Kulhavý
BPH_PSEK/11: St 15:30–17:05 S301, V. Kulhavý
Předpoklady
! PHPCHE Psychologie pro ekonomy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 250 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/250, pouze zareg.: 0/250, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/250
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Uvedení do studia psychologie začíná humanistickým přístupem k člověku jako osobnosti, jako subjektu a činiteli sociálních vztahů, s přihlédnutím k jeho determinaci biologické, jeho vazbám v mikro-, -mezo-, exo- a makrosystému prostředí, se zřetelem k celoživotnímu procesu vývoje. V úvodní části je vysvětlen problém fylogeneze a ontogeneze člověka, kterým uvádíme vlastní psychosomatické pojednání o vybraných otázkách lidské osobnosti. Od pojetí člověka jako bytosti přírodní a společenské přecházíme k výkladu vnitřního a vnějšího obrazu osobnosti, k problémům lidského prožívání a chování. Tento složitý komplex vnitřního světa člověka analyzujeme z hlediska motivace chování, osobnostní dynamiky, biologické rovnováhy i výkonových možností člověka. V osobnostně akcentovaném rozvrhu témat postupujeme k vývojovým změnám osobnosti, k metodám jejího psychologického poznání a k otázce kategorizace a rozpoznávání psychických poruch. Na závěr zařazujeme nejednoznačnou problematiku udržování aktivního duševního a tělesného zdraví. Výklad psychologické podstaty člověka je doplněn o pohled filozofický, kulturně-antropologický, medicínský a ekologický.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět prožitkovému světu sebe sama a druhých lidí
- získá dovednost analyzovat a chápat lidskou aktivitu
- orientovat se v motivech jednání lidí
- zvládat zátěžové situace
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky):
  • 1) Úvod do základů psychologie osobnosti Tradiční přístup. Současné poznatky interdisciplinárního přístupu z oblasti ekofilozofie, sociologie, antropologie, ekologie.
  • 2) Lidská fylogeneze a ontogeneze Co je člověk a jak je biologicky podmíněn. Biologické základy psychiky. Činitelé utváření osobnosti. Dědičnost a prostředí. Procesy utváření osobnosti. Socializační vlivy. Člověk a příroda. Člověk a kultura.
  • 3) Vnitřní obraz osobnosti Jak si uvědomujeme svět a sebe. Já - integrující činitel duševního života. Vznik a vývoj vědomí já. Sebepojetí - obraz sebe sama. Aspirace, aspirační úroveň. Sebehodnocení.
  • 4) Vnější obraz osobnosti Chování - klíč k vnějšímu obrazu člověka. Způsoby chování. Základní dimenze chování. Vnější obraz člověka. Tělesné vzezření. Výrazové projevy.
  • 5) Motivace lidského chování Problém motivace. Motivy v kontextu pracovních vztahů. Zdroje motivace. Motivy pracovní spokojenosti. Potřeba personalizace. Teoretické koncepce motivace. Překážky optimální pracovní motivace.
  • 6) Biologická osobnostní dynamika Temperament. Pojetí temperamentu. Temperament a emoce. Typologie temperamentu. Biorytmy a osobnost. Chemismus organismu a psychika. Psychobiologický model temperamentu.
  • 7) Dynamická rovnováha člověka Proces psychické adaptace. Adaptační dynamismy. Dynamismus naučené bezmocnosti. Dynamismus hledačské aktivity. Frustrace. Způsoby reagování na frustraci. Emoce jako prostředky adaptace. Vůle a adaptační zralost osobnosti.
  • 8) Výkonové možnosti člověka Osobnostní předpoklady výkonu. Inteligence. Lidský mozek a jeho výkonnost. Funkce mozku a problém umělého intelektu. Tvořivost. Změny produktivity práce a tvořivé činnosti. Změny pracovních schopností v průběhu stárnutí.
  • 9) Člověk a jeho orientace ve světě Člověk jako otevřený kognitivní systém. Člověk jako poznávací subjekt - součást různých ekosystémů a kultury. Poznávací projevy a jejich interaktivní funkce ve struktuře osobnosti.
  • 10) Ontogeneze lidské psychiky Fylogeneze, ontogeneze, aktuální geneze. Ontogeneze lidské psychiky. Psychika jako evoluční proces. Periodizace životní dráhy člověka. Senzitivní vývojová období.
  • 11) Metody poznávání člověka Pozorování. Rozhovor. Anamnéza. Psychologické testy výkonové a osobnostní. Studium člověka v pracovní činnosti.
  • 12) Patologie duševního života Příčiny duševních poruch. Klasifikace duševních poruch. Poruchy prožívání. Poruchy chování. Poruchy intelektu. Toxikománie, alkoholismus, gamblerství.
  • 13) Zdroje lidského zdraví Smysl životosprávných korekcí. Člověk jako psychosomatická jednota. Význam pozitivního myšlení. Adaptace člověka v náročných situacích. Stres a jeho vliv na výkonnost člověka. Psychosomatické reakce na stresy. Reichovy zóny. Pohybové a dechové korekce zátěží. Protistresová organizace myšlení.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Psychologie pro ekonomy. Brno: ESF MU, 2004, 202 s. ISBN 80-210-3396-7. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek a seminářů. V průběhu semestru student zpracovává a prezentuje pojednání o odborné publikaci a o vybrané kapitole ze skript. Dále zpracovává esej na zadané téma a na základě pozorování popisuje vnější obraz blízké osoby. Seminář probíhá formou aktivních metod výuky: diskuse, zpětná vazba, modelové situace, psychodrama, hraní rolí.
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce. Splnění úkolů zadaných na seminářích včetně povinné účasti je podmínkou účasti na závěrečné zkoušce.
Závěrečný písemný test se zadáním tří otázek s volnou možností odpovědi a časovým limitem půl hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F - podmínkou úspěšnosti je, že žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.

Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHPCHE.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.