MKH_MAEU Marketing v EU

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Alena Klapalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 4. 3. 16:20–19:35 P104, Pá 12. 5. 12:50–16:15 P104, So 20. 5. 16:20–19:35 P104
Předpoklady
Předmět předpokládá znalosti na úrovni kurzů - Nauka o podniku a Ekonomika organizací, Management I, Marketing I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: kurz se otvírá pouze v případě, pokud je minimální počet registrovaných studentů 10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podnikatelské prostředí Evropské unie je vysoce konkurenční a mnoho aspektů podnikání je usměrňováno a regulováno v rámci jednotné politiky integrovaných zemí. Na druhé straně – i přes nesporný vliv globalizace a integrace – se podnikatel setkává s řadou různých národních, regionálních a lokálních specifik, které významně ovlivňují podnikatelskou činnost. Předmět je zaměřen na rozvíjení základních marketingových dovedností manažerů a pracovníků podniků vyvíjejících svou činnost v mezinárodním prostředí.
Absolvent kurzu by měl být schopen vnímat specifika marketingu na trhu EU, schopen aplikovat různé techniky marketingového managementu v mezinárodním prostředí a být si vědom zvláštnosti použití marketingových metod, technik či nástrojů, které je nutné adaptovat na odlišné podmínky té-které členské země EU, vyplývající buď z kulturních rozdílů, jiné legislativy, případně dalších odlišností prostředí. Dále by měl umět hledat příležitosti a zaznamenat ohrožení v oblastech, které na domácím trhu (zatím) neexistují anebo nepůsobí a použít výsledky analýz prostředí pro marketingová rozhodnutí v rámci marketingového mixu na trzích Evropské unie.
Osnova
  • 1 Úvod do problematiky Marketingu v EU
  • 2 Prostředí Evropské unie
  • 3 Kulturní prostředí EU
  • 4 Kulturní dimenze a marketing v EU
  • 5 Chování zákazníků na trhu EU
  • 6 Mezinárodní marketingový výzkum a MIS
  • 7 Marketingové strategie na trhu EU
  • 8 Segmentace a positioning na trhu EU
  • 9 Marketingové pojetí produktu a EU
  • 10 Marketingové pojetí ceny v EU
  • 11 Marketingová distribuce na trzích EU
  • 12 Marketingová komunikace v EU
  • 13 Veletrhy a výstavy v EU
Literatura
    povinná literatura
  • HOLLENSEN, Svend. Essentials of global marketing. 1st ed. Harlow: Prentice Hall, 2008, xxviii, 49. ISBN 9780273717843. info
  • USUNIER, Jean-Claude a Julie Anne LEE. Marketing across cultures. 4th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2005, xx, 573. ISBN 0273685295. info
  • KLAPALOVÁ, Alena. Marketing v Evropské unii. první. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 111 s. ISBN 80-210-3072-0. info
    doporučená literatura
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing pro evropský trh. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 272 s. ISBN 8024704226. info
  • KACHLÍK, Alfons a Hana KACHLÍKOVÁ. Rukověť exportéra :Evropská unie. 1. vyd. Praha: QplusQ, 1996, 362 s. ISBN 80-902117-0-4. info
    neurčeno
  • MACHKOVÁ, Hana. Mezinárodní marketing : nové trendy a reflexe změn ve světe. 3., aktual. a přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009, 196 s. ISBN 9788024729862. info
  • ONKVISIT, Sak a John J. SHAW. International marketing : strategy and theory. 5th ed. London: Routledge, 2008, xxiv, 710. ISBN 9780203930069. info
  • BRADLEY, Frank. International marketing strategy. 5th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2005, xxvii, 408. ISBN 0273686887. info
  • KEEGAN, Warren J. a Bodo B. SCHLEGELMILCH. Global marketing management : a European perspective. Harlow: Prentice Hall, 2001, xvi, 610. ISBN 9780138418267. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a tutorialů, které obsahují jednak teoretický výklad stěžejních konceptů, resp. metod a nástrojů a také diskusi a brainstorming pro aplikaci teoretických poznatků. V průběhu tutoriálů jsou využita multimedia.
Metody hodnocení

Studenti v distanční formě se řídí pokyny ze studijního katalogu a interaktivní osnovy. Doporučený harmonogram: 1. setkání: úvodní přednáška, obeznámení se s předmětem a požadavky pro jeho úspěšné ukončení. Řešení případových studí na téma „Prostředí EU, kultura jako součást prostředí a kulturní dimenze v marketingu v EU" 2. setkání: tutoriál se věnuje příkladům z problematiky marketingové analýzy prostředí včetně marketingového výzkum v EU, marketingové strategii na trzích EU a segmentaci, targetingu a positioningu. 3. setkání: přednáška zaměřena na doplnění teoretických oblastí nad rámec DSO. V průběhu tutoriálu jsou řešeny případové studie související se čtyřmi nástroji marketingového mixu. V distanční formě studia je předmět ukončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je: 1. zpracování jedné individuální seminární práce (POT) a její prezentace na téma související s vybranou problematikou marketingu v EU (v mezinárodním prostředí). Alternativně k POTu lze zpracovat týmovou práci (2-3 osoby) na téma: Analýza vybraného trhu Evropské unie pro formulovaný marketingový cíl (například vstup podniku/uvedení produktu na trh EU; komparace konkurenční komunikační/cenové/distribuční strategie pro produkt/podnik - vybraný trh EU, případně vybrané trhy EU - v případě jednoduššího obsahu komparace apod.) POT a alternativní POT vyžadují prezentaci na posledním setkání (bližší informace jsou uvedeny v interaktivní osnově). V případě nemožnosti osobní prezentace na tutoriálu je nutná domluva s tutorem ohledně náhradního řešení. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání > nedovolených > pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity > zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení > předmětu a za > hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující > zkoušku > (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární > řízení, > jehož výsledkem může být až ukončení studia.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.