MPH_PODN Podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Ladislava Kuchynková, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 14:00–15:50 P102
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPH_PODN/01: každé liché úterý 8:00–9:50 P302b, L. Kuchynková, P. Marciánová, P. Pirožek
MPH_PODN/02: každé liché úterý 10:00–11:50 S310, L. Kuchynková, P. Marciánová, P. Pirožek
MPH_PODN/03: každou lichou středu 14:00–15:50 P102, L. Kuchynková, P. Marciánová, P. Pirožek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty, jak si založit a nastartovat vlastní podnikání s reálným uvědoměním si všech přínosů a ohrožení. Předmět si klade za cíl připravit účastníky na možné budoucí založení vlastního podnikání, popř. nástupnictví v již existujícím podniku. Předmět je navržen tak, aby studentům přiblížil aspekty podnikání v rámci firmy a to od samého založení podniku popř. přebrání podniku a naučil studenty jak efektivně takový podnik řídit.
Výstupy z učení
Zpracování kompletního business plánu pro založení malého podniku či vlastního podnikání ve formě skupinového nebo individuálního projektu
Osnova
  • Úvod - seznámení se s předmětem, způsoby a možnosti založení podniku v ČR, zadání projektů
  • Analýza 5´C analýza, definice poskytované hodnoty a cílů podniku vzhledem k potřebám zákazníka a trhu
  • Situační analýza podniku, situace na trhu – aktuální změny a hybné síly, definování relevantních stakeholders, zajištění zdrojů důležitých pro podnikání
  • Sestavení business modelu vzhledem k zjištěným skutečnostem, úprava business modelu dle míry zapojení stakeholderů
  • Rodinné podnikání a jeho specifika při následnictví a založení
  • Franchising
  • Strategická uskupení podniků – podnikové sítě, aliance, akvizice, fúze
  • Finance – možnosti financování u nově vznikajícího podniku, popř. nového projektu, cash flow, rozvaha, výsledovka, odhad tržeb
  • Finance – úspory z rozsahu, BEP, ROI, CBA analýza
  • Akční opatření vzhledem ke zvolenému business modelu a finanční analýze
  • Analýza rizika, způsoby odklonu rizika, harmonogram, kontrola
Literatura
    povinná literatura
  • VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3. aktualiz. a dopl . vyd. Praha: Grada, 2012, 332 s. ISBN 9788024745206. URL info
  • KORÁB, Vojtěch a Marek MIHALISKO. Založení a řízení společnosti : společnost s ručením omezeným, komanditní společnost, veřejná obchodní společnost. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2005, vii, 252. ISBN 802510592X. info
    doporučená literatura
  • Deakins, D., Entrepreneurship and Small Firms, McGraw-Hill Europe; 6th UK ed. Edition, ISBN: 978-0077136451
  • OSTERWALDER, Alexander a Yves PIGNEUR. Tvorba business modelů : příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Edited by Alan Smith. 2. vydání. V Brně: BizBooks, 2015, 278 stran. ISBN 9788026504252. info
  • ČERVENÝ, Radim. Business plán : krok za krokem. 1. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2014, xvii, 211. ISBN 9788074005114. info
  • ODEHNALOVÁ, Pavla. Přednosti a meze rodinného podnikání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 144 s. ISBN 9788021056039. info
Výukové metody
přednášky, diskuze, skupinový projekt, prezentace
Metody hodnocení
Kolokvium – obhajoba skupinového projektu či dle přání projektu jednotlivce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.