BPH_PSEK Psychologie pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mag. Dr. Eva Born (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Ondráček, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mag. Dr. Eva Born
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:50 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPH_PSEK/01: Út 12:00–13:50 S301, E. Born, T. Ondráček, J. Procházka
BPH_PSEK/02: St 8:00–9:50 S301, E. Born, T. Ondráček, J. Procházka
BPH_PSEK/04: Po 10:00–11:50 S301, E. Born, T. Ondráček, J. Procházka
BPH_PSEK/06: Út 14:00–15:50 S301, E. Born, T. Ondráček, J. Procházka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 190 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/190, pouze zareg.: 0/190, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/190
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v psychologii a zároveň jim ukázat jejich aplikování v rámci organizační a manažerské praxe.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- reprodukovat hlavní otázky z oblasti psychologie a organizačního chování;
- určit (stručně popsat, co znamenají) základní psychologické pojmy resp. pojmy z oblasti organizačního chování;
- popsat vybrané problémy psychologie a organizačního chování;
- popsat tyto problémy na praktických příkladech;
- popsat a porovnat navržená možná řešení těchto problémů.
Osnova
  • 1. Úvod
  • - základy, metody, cíle a výzvy
  • - dovednosti, role, aktivity, chování, Well-Being, prostředí
  • 2. Diverzita v organizacích
  • - diverzita, úrovně diverzity, demografické charakteristiky, biografické charakteristiky, další rozlišující charakteristiky
  • - diskriminace, nebezpečí stereotypů
  • 3. Pracovní postoje
  • - pracovní spokojenost, závazek k organizaci, zapojení zaměstnanců
  • 4. Emoce a nálady
  • - základní emoce, morální emoce, afekty, funkce emocí, zdroje emocí a nálad
  • - emocionální inteligence, emocionální regulace
  • 5. Osobnost a hodnoty
  • - Pětifaktorový model osobnosti (Big Five), Core Self-Evaluations, sebepozorování, proaktivní osobnost
  • - hodnoty
  • 6. Vnímání a individuální rozhodování
  • - vnímání, faktory ovliňující vnímání
  • - atribuční teorie, zkratky
  • - rozhodování, kreativita, inovace
  • 7. Koncepty motivace
  • - hierarchická teorie potřeb, dvou-faktorová teorie, McClellandova teorie potřeb, teorie stanovování cílů, teorie sebe-účinnosti, teorie posilování, teorie očekávání
  • - pracovní závazky
  • 8. Motivace
  • - pracovní dohoda, návrh práce, psychologická smlouva, benefity jako zdroj motivace
  • - odměny, benefity coby motivace
Literatura
    povinná literatura
  • Reader (k dispozici na začátku semestru)
  • ROBBINS, Stephen P. a Tim JUDGE. Organizational behavior. 17 global edition. Boston: Pearson, 2017, 739 stran. ISBN 9781292146348. info
    doporučená literatura
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie. Translated by Erik Herman - Miroslav Petržela - Dagmar Brejlová. 2., aktualiz. vyd., v Portá. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 8071786403. info
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek a seminářů. V průběhu semestru studenti ve dvojici zpracovávají dvě seminární práce s cílem shrnout, zhodnotit a aplikovat poznatky z odborného textu. Seminář probíhá formou aktivních metod výuky: diskuse, zpětná vazba, modelové situace, hraní rolí.
Metody hodnocení
Zpracování dvou seminárních prací ve dvojicích. Splnění úkolů zadaných na seminářích včetně povinné účasti je podmínkou účasti na závěrečné zkoušce.

Závěrečný test s časovým limitem 60 minut. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F.

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.