PV203 IT Services Management

Fakulta informatiky
jaro 2020
Rozsah
2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Mouzhi Ge, Ph.D. (přednášející)
Ing. Vladimír Vágner (přednášející), Ing. Leonard Walletzký, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mouzhi Ge, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 17. 2. až Pá 15. 5. Po 16:00–17:50 D2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This subject shows the emergence of service science, a new multidisciplinary area of study, to address the challenge of becoming more systematic about innovating in services. The subject points out solutions and proccesses mainly used in area of IT services.
Výstupy z učení
At the end of the course students should be able:
to understand the paradigm shift from goods economy to service economy;
to undestand outsourcing and data centers services;
to formulate a Service Level Agreement;
to understand the SaaS - Software as a Service approach.
Osnova
  • Service science
  • IS/IT outsourcing
  • Delivery center model
  • Customer Support Center
  • Server System Operations & Desktop Client Support
  • Practical exercise
  • Network Services Delivery
  • Information Technology Infrastructure Library
  • Outsourcing Infrastructure Services, Customer Support Services
  • Further development of IS/IT outsourcing services
Literatura
  • Internet: IT Service Management forum http://www.itsmfi.org
  • HURWITZ, Judith. 2009. Service Management for Dummies. ISBN: 978 0 470 44058 2
  • Internet: ITSMF Czech Republic http://www.itsmf.cz
  • PERSEE, James. 2012. The IT Service Management Process Manual. Van Haren Publishing. ISBN eBook : 978-90-8753-018-1
  • ST. AMANT, Kirk. 2010. IT Outsourcing: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (4 Volumes). East Carolina University, USA. ISBN 978-1-60566-770-6
  • OSHRI, Ilan. 2015. The Handbook of Global Outsourcing and Offshoring 3rd edition. ISBN 978-1-137-43744-0
  • Internet: IBM https://www-935.ibm.com/services/cz/cs/outsourcing/index.html?lnk=mhse-czcs
  • BERNARD, Pierre. 2014. IT Service Management based on ITIL 2011 Edition. Van Haren Publishing. ISBN HC: 978 94 018 0017 4. ISBN eBook: 978 94 018 0556 8
  • THEJENDRA B. S. 2008, 2014. Practical IT Service Management. A concise guide for busy executives. ISBN 1st ed.: 978 1 905356 40 9. ISBN 2nd ed.: 978 1 84928 547 6
  • ASHLEY, Ed. 2008. Outsourcing For Dummies. Viley Publishing. ISBN: 978-0-47022-687-2
  • SPARROW, Elizabeth. 2003. Successful IT Outsourcing. From Choosing a Provider to Managing the Project. ISBN eBook: 978-1-4471-0061-4. ISBN HC: 978-1-85233-610-3
  • Internet: AXELOS (ITIL) https://www.axelos.com/best-practice-solutions/itil
  • Information Resources Management Association (USA). 2014. Cloud Technology: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (4 Volumes). ISBN: 978-1-46666-539-2
Výukové metody
lectures, class discussion, presentations by professionals in the domain
Metody hodnocení
Successful completion of the course is to commit 2 of 3 homework assigned. The exam is the test containing 30 questions. It is required to achieve 60% correct answers.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.