PV110 Softwarové elektronické publikace I

Fakulta informatiky
podzim 2004
Rozsah
2/0/2. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radovan Hakl (přednášející)
doc. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. Jan Staudek, CSc.
Katedra počítačových systémů a komunikací - Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Petr Sojka, Ph.D.
Rozvrh
Čt 10:00–11:50 A107
Předpoklady
SOUHLAS
Hlubší zájem o problematiku vytváření multimediálních prezentací a krátkých filmů. Je vhodné mít základy el. publikování z předmětu PB029 Elektronická příprava dokumentů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmětem výuky tohoto předmětu jsou základní schopnosti, dovednosti a znalosti pro tvorbu scénáře pro krátký film, či multimediální (výukovou) videoprezentaci. Při semináři funguje tzv. kolektivní dramaturgie. Studenti prezentují své vlastní nápady a zadávané práce, ale zároveň podrobují analýze a kritice práce svých kolegů.
Absolvent se seznámí s tvůrčími i technickými procesy potřebnými pro vznik filmové etudy. Cílem je detailní příprava pro navazující předmět PV113 Produkce audiovizuálního díla v jarním semestru, kdy dojde k realizaci vlastních projektů tzn. natáčení, střihu a postprodukci.
Osnova
  • Námět. Literární předloha pro filmový či multimediální projekt. Výběr předlohy nebo zápletky. Základy scénáristiky. Filmový scénář: analýza konfliktu, bodový scénář, stanovení uzlových bodů scénáře, věrohodnost postav příběhu, dynamika vyprávění, charaktery a jejich vývoj. Podstata dramaturgie, kolektivní čtení, kontinuální proces dramaturgie a úprav až do vytvoření finálního scénáře, technického a produkčního plánu. Základy pravidel produkce a postprodukce. Střih. Specifika tvorby podkladů pro elektronickou podporu výuky (e-learning). Praktickým úkolem je adaptování literární předlohy do scénáře pro filmový projekt. Studenti si musí najít povídku nebo zápletku vhodnou pro adaptaci do filmové řeči. Při výběru musí myslet na to, jaké mají technické a výrazové prostředky na FI MU. Při práci na tomto konkrétním úkolu se dozví o specifice filmu, o fázích literární přípravy (námět, filmová povídka, filmový scénář), o rozdílu mezi epickým a dramatickým dějem apod. Scénáře, které vzniknou v tomto semináři slouží v zimním semestru jako podklad pro vytvoření vlastního filmu. Postup práce na adaptacích spočívá především v těchto tématech. Výběr předlohy nebo zápletky, analýza konfliktu, bodový scénář, stanovení uzlových bodů scénáře, věrohodnost postav příběhu, dynamika vyprávění, charaktery a jejich vývoj, napsání filmové povídky, podstata dramaturgie, kolektivní čtení, kontinuální proces dramaturgie a úprav až do vytvoření finálního scénáře, technického a produkčního plánu. Součástí semináře je práce ve střižně LEMMA (Premiere Pro případně AVID), jako kontinuální proces prohlubování dovedností a znalostí tvorby podkladů pro elektronickou podporu výuky (e-learning).
Literatura
  • Petr Sojka, Radovan Hakl a kol.: Základy multimediální produkce. Učební text (draft v ISu).
  • Filmová řeč / Jerzy Plazewski ; [z polského originálu ... přeložil Zdeněk Smejkal ; doslov Jan Kučera]. -- 1. vyd. -- Praha : Orbis, 1967. -- 461 s., [52] s. obr. příl. -- P 9269/67. -- Obsahuje bibliografii na s. 425-432, rejstřík filmů a jm. rejstřík
  • Základní složky filmu / Mojmír Drvota; [předml. Vladimír Zuska]. -- 1. vyd. -- Praha : Národní film. archiv, 1994. -- 98 s. -- (Knihovna Iluminace ; sv. 3)
  • Jan Bernard: O mezeře mezi světy NFA (1995) Národní filmový archiv
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení má podobu obhajoby/kolokvia nad písemně vypracovaným literárním i technickým scénářem filmu či implementační studií/prototypem multimediální prezentace. Tento dokument bude konzultován a diskutován v průběhu semestru a bude také podmínkou zápisu navazujícího PV113, kde bude zprodukován.
Navazující předměty
Informace učitele
"Imagination is more Important than knowlegde, knowledge is limited, imagination incircules the world." - Albert Einstein.
Studentské práce jsou realizovány v laboratoři LEMMA. Praktickým úkolem je adaptování literární předlohy do scénáře pro filmový projekt. Studenti si najdou povídku nebo vytvoří zápletku vhodnou pro adaptaci do filmové řeči. Při výběru je vhodné myslet na omezení technických, výrazových a rozpočtových prostředků na FI MU s perspektivou realizace vlastního filmového projektu v PV113 na jaře. Při práci na tomto konkrétním úkolu se dozví o specifice filmu, o fázích literární přípravy (námět, filmová povídka, filmový scénář), o rozdílu mezi epickým a dramatickým dějem apod. Scénáře, které vzniknou v tomto semináři slouží v jarním semestru jako podklad pro produkci vlastního filmu. Postup práce na adaptacích spočívá především v těchto tématech. Výběr předlohy nebo zápletky, analýza konfliktu, bodový scénář, stanovení uzlových bodů scénáře, věrohodnost postav příběhu, dynamika vyprávění, charaktery a jejich vývoj, napsání filmové povídky, podstata dramaturgie, kolektivní čtení, kontinuální proces dramaturgie a úprav až do vytvoření finálního scénáře, technického a produkčního plánu. Součástí semináře je práce ve střižně LEMMA případně AVID, jako kontinuální proces prohlubování dovedností a znalostí tvorby podkladů pro elektronickou podporu výuky (e-learning).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.

Nahoru | Aktuální datum a čas: 24. 11. 2017 01:19, 47. (lichý) týden

Kontakty: istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz, studijní odd., správci práv, is-technici, e-technici, IT podpora | Použití cookies | Více o Informačním systému