PA010 Advanced Computer Graphics

Fakulta informatiky
podzim 2017
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jiří Sochor, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Barbora Kozlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Matula, Ph.D.
Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. Ing. Jiří Sochor, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra vizuální informatiky – Fakulta informatiky
Rozvrh
Út 16:00–17:50 A319
Předpoklady
Basic algebra and geometry. The knowledge of computer graphics fundamentals.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Lectures cover classical and the most important fields of interest in computer graphics. These are compared with current research results. Students should gain the purview of the key issues and research trends in computer graphics field.
Výstupy z učení
At the end of the course students
- will understand the theoretical concepts of modern computer graphics;
- will be able to judge and evaluate the research and development trends in the field;
- will be able to asses the complexity of computer graphics algorithms;
- will be able to design complex graphics systems in various application areas.
Osnova
  • Sampling and reconstruction, alias, antialiasing.
  • Global illumination, rendering equation.
  • Textures.
  • Special modelling techniques, local and global deformations.
  • Subdivision surfaces.
  • Surface reconstruction and simplification.
  • Direct rendering of volume data.
  • Space subdivision and searching methods.
  • Real-time rendering techniques.
  • Collision detection.
  • Terrain rendering.
  • Warping, morphing and matting of raster images.
  • Image based rendering.
  • Shadows.
  • All these subjects are explained with both mathematical description as well as its algorithmic counterpart. Students will learn theoretical basis of the above-described concepts, algorithms, and representations.
Literatura
  • MUKUNDAN, R. Advanced methods in computer graphics : with examples in OpenGL. New York: Springer, 2012, xiii, 312. ISBN 9781447123392. info
  • DUTRÉ, Philip, Kavita BALA a Philippe BEKAERT. Advanced global illumination. 2nd ed. Wellesley: A K Peters, 2006, xvi, 366. ISBN 1568813074. info
  • ERICSON, Christer. Real-time collision detection. Amsterdam: Elsevier, 2005, xxxviii, 5. ISBN 1558607323. info
  • WATT, Alan H. 3D Computer Graphics. 2nd ed. Wokingham: Addison-Wesley Publishing Company, 1993, 500 s., ob. ISBN 0-201-63186-5. info
  • www.acm.org/dl - digitální knihovna ACM
Výukové metody
Unrecorded lectures on various theoretical topics covering fundamental and hot research areas. Class discussions. Study materials: Slides available on intranet, ACM Digital Library.
Metody hodnocení
Written exam, 5 questions from the list published before examination. Time: 90 minutes.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/~sochor/PA010E
Detailed information on the course is maintained on the instructor's web page.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.