FI:PV214 IT service management dle ITIL - Informace o předmětu
PV214 IT service management vycházející z ITIL
Fakulta informatikypodzim 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mouzhi Ge, Ph.D. (přednášející)
Ing. Aleš Studený (přednášející)
Ing. Leonard Walletzký, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mouzhi Ge, Ph.D.
Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Zdenko Staníček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra počítačových systémů a komunikací – Fakulta informatiky - Rozvrh
- St 10:00–11:50 A217
- Předpoklady
- Doporučeno absolvovat povinné kurzy SSME oboru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 65 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět reaguje na vzrůstající trend uspořádání světa, kdy vše bude poskytováno formou služeb. Tento trend je patrný ve všech odvětvích, ale v IT odvětví nejvíce. Nejlepší praktiky poskytování IT služeb byly sepsány mnoha profesionály v sadě publikací ITIL (Information Technology Infrastructure Library), z nichž vychází světová norma ISO/IEC 20000.
Studenti se mohou seznámit s teoretickými poznatky a praktickými zkušenostmi jak řídit dodávku IT služeb. Tyto zkušenosti mohou uplatnit nejen pro řízení interního IT, ale také pro řízení celých IT firem. Tyto principy mohou uplatit i při řízení jakékoliv jiné organizace, jejímž cílem je dodávat služby. - Výstupy z učení
- Na konci kurzu by měli být studenti schopni: porozumět a vysvětlit základy IT service managementu a docenit důležitost systematického sbližování s managementem založeném na Information Technology Infrastructure Library (ITIL).
- Osnova
- 1. Úvod do ITSM
- Úvod do ITSM a historie ITIL
- Rozdíl mezi ITIL V2 a ITIL V3
- Základní terminologie ITSM/ITIL
- Související metodiky: CobiT, MOF
- Základní přehled ISO/IEC 20000
- Základní nástroje pro podporu ITSM:
- CMDB, Service Desk - SPOC, Event Management - 2. Základní procesy, funkce a role
- Základní princip: PDCA
- Rychlý přehled ITSM: strategie služeb, návrh služeb, přechod služeb, provoz služeb, neustálé zlepšování služeb
- Hlavní procesy: Incident Management, Event Management, Problem Management, Request Fulfillment, Access and Identity Management
- Funkce
- Role - 3. Správa aktiv služeb a konfigurací SACM
- Systém správy konfigurací (CMS)
- Konfigurační databáze (CMDB) - 4. Release management / Software Licenses
- Pojmy a definice
- Možnosti nasazení: Velký třesk / Push+Pull
- SW Licence - zákonný pohled v ČR
- Procesy správy SW
- Základní přehled ISO/IEC 19770 - 5. Správa změn
- Change management – úrovně
- Request Fulfillment
- Pojmy a definice
- Funkce
- Role - 6. Správa znalostí KB
- Procesy správy znalostí
- Termíny a definice
- Základní pravidla a principy DIKW
- Pohledy: interní tým, koncový uživatel, red book - 7. Strategie IT a strategie služby
- Procesy správy služeb
- Správa služeb v praxi
- ITIL a životní cyklus služby
- Procesy – Strategie služeb, Návrh služeb, Přechod služeb, Provoz služeb, Neustálé zlepšování služeb
- Správa kapacity, kontinuity
- Správa bezpečnosti informací - 8. Správa úrovně služeb
- Pojmy a definice
- Smlouvy s odběrateli
- Smlouvy s dodavateli - interní a externí
- Měření dostupnosti a její aspekty
- Způsoby měření - 9. Reporting
- Pojmy a definice
- Reporty vs. analytické nástroje
- Pohledy: CIO/IT specialisté/Byznys
- Příklady reportů
- Nejdůležitější Klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) a rozhodující faktory úspěchu (CSF) - 10. Správa financí služeb
- Financial Management
- Sledování IT nákladů
- Způsoby účtování IT služeb
- Způsoby rozpočtování IT nákladů/služeb
- IT nákladové vs. výnosové středisko - 11. Zavádění ITSM v praxi
- Hlavní principy řízení ITSM procesů
- Hlavní principy řízení ITSM projektů
- Úskalí při zavádění ISO/IEC 20000
- 1. Úvod do ITSM
- Literatura
- doporučená literatura
- The ITIL Service Strategy Book. ISBN 0113310455
- The ITIL Service Design Book. ISBN 0113310471
- ITIL Introduction to Service Lifecycle – ISBN 0113310617
- ITIL Service Transition – ISBN 011331048X
- ITIL Continual Service Improvement – ISBN 0113310498
- ITIL 2011 overview, Nadin Ebel – ISBN 9788025137321
- ITSM - ISO/IEC DIS 20000 – ISBN 807283186
- ITIL Service Operation – ISBN 0113310463
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse v kruhu, video, četba
Možná účast dalších expertů z oboru
Možná praktická cvičení přímo v živém virtuálním prostředí nebo cvičné nasazení ITSM pro virtuální společnost - Metody hodnocení
- Písemná a ústní zkouška na úrovni ITIL základny.
Zkouška sestává z písemné části a diskuse o probraných tématech.
Procentuální rozložení hodnocení: písemná část = 40%, ústní část = 20%, aktivita v průběhu kurzu = 40%. - Informace učitele
- Vyučovací jazyk - čeština, písemné materiály v angličtině, Teaching language - Czech, written materials in English
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2020/PV214