FSS:PSYb1100 Psych. výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
PSYb1100 Psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiípodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 23. 9. 8:00–11:40 U23, Po 7. 10. 8:00–11:40 U23, Po 21. 10. 8:00–11:40 U23, Po 4. 11. 8:00–11:40 U23, Po 18. 11. 8:00–11:40 U23, Po 2. 12. 8:00–11:40 U23, Po 16. 12. 8:00–11:40 U23
- Předpoklady
- PSYb1030 Vývojová psychologie I
Předmět Psychologie výchovy a vzdělávání předpokládá zejména dobrou znalost vývojové psychologie. Znalosti z vývojové psychologie jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby se studenti v této problematice adekvátně orientovali, případně si potřebné znalosti před samotným kurzem zopakovali. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 31/30, pouze zareg.: 7/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 38 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v oblasti vývojové psychologie se zaměřením na jejich aplikaci na nejčastější výchovné a vzdělávací výzvy v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti v průběhu kurzu získají schopnost aplikovat poznatky vývojové psychologie do výchovného a vzdělávacího procesu tak, aby intervence u dítěte byla vedena odborně s ohledem na současný stav poznání a na konkrétní vývojovou úroveň dítěte.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni 1) popsat nejčastější výchovné a vzdělávací výzvy v jednotlivých vývojových obdobích, 2) umět využít poznatky vývojové psychologie při řešení běžných výchovných a vzdělávacích výzev, se kterými se rodiče a učitelé dítěte setkávají a 3) umět navrhnout a zdůvodnit konkrétní postupy při řešení těchto výzev.
- Osnova
- Osnova: 1) Batolecí období: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu u batolete (např. emoční regulace, separační úzkost, regulace chování batolete, odměny a tresty ve výchově apod.). Současné výchovné trendy. 2) Předškolní období: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu u dítěte předškolního věku (např. adaptace na mateřskou školu, separační úzkost, strachy, kamarádské vztahy, sourozenecké vztahy, vztah k učiteli či autoritám obecně). Alternativní vzdělávací systémy. 3) Mladší školní věk: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu u dítěte mladšího školního věku (např. adaptace na školu, pozornost a exekutivní funkce, vztah k učiteli, kamarádské vztahy, učení apod.). Vazba k učiteli. 4) Adolescence: typické vývojové nároky výchovného a vzdělávacího procesu v rané, střední a pozdní adolescenci (např. exekutivní funkce, potíže v chování, vztah s rodiči, vztah k učiteli a vrstevníkům, přístup k učení, volba střední školy, přijímací zkoušky apod.) 5) Základní teorie učení. 6) Prezentace skupinových prací.
- Literatura
- povinná literatura
- Rozsah povinné literatury k nastudování sdělí jednotliví vyučující vždy na závěr svého výukového bloku.
- doporučená literatura
- Emmer, E. T., & Stough, L. M. (2001). Classroom management: A critical part of educational psychology, with implications for teacher education. Educational Psychologist, 36(2), 103-112.
- Jackson, C., Henderson, M., Frank, J. W., & Haw, S. J. (2012). An overview of prevention of multiple risk behaviour in adolescence and young adulthood. Journal of Public Health (Oxf).
- Seifert, K. Educational Psychology. Dostupné online: http://cnx.org/content/col11302/1.2/
- Ming-tak, H., & Wai-shing, L. (2008). Classroom Management : Creating a Positive Learning Environment. Hong Kong : Hong Kong University Press. Marzano, R. J., Marzano, J. S. & Pickering, D. (2009). Classroom management that works: research-based strategi
- Luciarello, J. & Naff, D. (2013). How Do I Get My Students Over Their Alternative Conceptions (Misconceptions) for Learning?. Dostupné online na stránkách Americké psychologické asociace: https://www.apa.org/education/k12/misconceptions
- Larson, J. E. (2009). Educational psychology. Publikace dostupná v e-zdrojích MUNI
- LACINOVÁ, Lenka, Petr MACEK, Tomotaka UMEMURA, Dana SERYJOVÁ JUHOVÁ, Eliška HORSKÁ, Lenka PIVODOVÁ, Jakub KRAUS a Petra DAŇSOVÁ. Všichni moji blízcí : adolescenti a dospělí kolem nich. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 115 s. ISBN 978-80-210-9161-0. Munispace info
- DELANEY, Marie. Attachment for teachers : the essential guide for trainee teachers and NQTs : building confidence and skils for working with the challenging effects of attachment difficulties on behaviour and learning. First published. [London?]: Worth Publishing, 2017, x, 182. ISBN 9781903269374. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015, 232 stran. ISBN 9788026209010. info
- Handbook of classroom management. Edited by Edmund T. Emmer - Edward James Sabornie. Second edition. New York: Routledge, 2015, x, 605. ISBN 9780415660334. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet : co pro to mohou udělat jejich učitelé. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 174 stran. ISBN 9788026204961. info
- MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Translated by Pavel Dufek. Vydání 1. Praha: Triton, 2011, 117 stran. ISBN 9788073874780. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- MARZANO, Robert J., Jana S. MARZANO a Debra PICKERING. Classroom management that works : research-based strategies for every teacher. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 2003, iii, 143. ISBN 0871207931. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Předmět je koncipován jako kombinace přednášky, diskusí, řešení modelových situací a samostudia literatury.
- Metody hodnocení
- a) Semestrální úkol - pro podrobný popis semestrálního úkolu viz interaktivní osnova kurzu. b) Závěrečné ústní kolokvium.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2024/PSYb1100