HEN629 Ekopsychologie II:Komunikace environmentálních témat s veřejností

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché úterý 13:30–16:45 Studio 527
Předpoklady
Kurz je určený pro studenty a studentky, které zajímá komunikace environmentálních témat s veřejností, kteří umí číst v angličtině, kteří mají chuť ve výuce tvořit, analyzovat, debatovat, hrát si a soustředěně pracovat právě proto, aby uměli oslovit ochranou životního prostředí co nejširší veřejnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi a absolventky kurzu:
1. Znají specifika komunikace environmentálních témat s veřejností.
2. Orientují se v aktuálním výzkumu a debatě o environmentální komunikaci.
3. Umí navrhnout kampaň podporující změnu environmentálních postojů, environmentálního chování nebo branding environmentální organizace.
4. Vědí, kde mohou pro své studium a práci hledat další informace.
Osnova
  • 1. Jak komunikovat environmentální témata s veřejností? Psychologická úskalí komunikace ochrany životního prostředí. Environmentální komunikace. Situace v ČR a zahraničí. Fáze přípravy kampaně. Volba cílů kampaně. Etické zásady.
  • 2. Jak poznat cílovou skupinu? Persona. Segmentace. Positioning. Metody průzkumu v cílové skupině.
  • 3. Jak lidé uvažují a rozhodují se v otázkách ochrany životního prostředí? Elaboration Likelihood Model. Priming. Teorie sociálního usuzování. Strach a obranné mechanismy. Inokulační teorie.
  • 4. Jak prohlubovat environmentální postoje? Vnitřní hodnoty. Problem Awareness. Subjective/social norm. Moral norm. Self-efficacy, locus of control. Environmentální konflikty.
  • 5. Jak posilovat vztah mezi environmentální organizací a veřejností? Obraz ekologů u české veřejnosti.
  • 6. Jak podporovat změnu environmentálního chování? Strategie podpory proenvironmentálního chování? Aplikovaná behaviorální analýza. Community-based Social Marketing. Nudge (Štouch).
Literatura
    povinná literatura
  • LEE, Nancy a Philip KOTLER. Social marketing : influencing behaviors for good. 4th ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2011, xi, 502. ISBN 9781412981491. info
    doporučená literatura
  • • KRAJHANZL, Jan, ZAHRADNÍKOVÁ, Šárka, RUT, Ondřej. Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí [online]. Zelený kruh, 2010. [cit. 2012-04-22]. Dostupný z .
  • KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. Brno: Lipka, 2012.
  • LEFEBRE, Craig R. Social Marketing and Social Change: Strategies and Tools For Improving Health, Well-Being, and the Environment. Jossey-Bass, 2013.
  • • TYSON, Ben; Hurd, Mercedes. Social Marketing Environmental Issues. New York, Bloomington : iUniverse, 2009.
  • BONAR, Scott A. The Conservation Professional's Guide to Working with People. Island Press, 2007.
  • KEARNEY, Albert J. Understanding applied behavior analysis : an introduction to ABA for parents, teachers, and other professionals. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007.
  • ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson, 2013, xiv, 456. ISBN 9780132925266. info
  • MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012, xiv, 237. ISBN 9781412991292. info
  • MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2012, xiv, 237. ISBN 9781412991292. info
  • Engaging the public with climate change : behaviour change and communication. Edited by Lorraine Whitmarsh - Saffron O'Neill - Irene Lorenzoni. Washington, DC: Earthscan, 2011, xxiii, 289. ISBN 9781844079285. info
  • MCKENZIE-MOHR, Doug. Fostering sustainable behavior : an introduction to community-based social marketing. 3rd ed. Gabriola, B.C.: New Society Publishers, 2011, xi, 171. ISBN 9780865716421. info
  • ROSE, Chris. How to win campaigns : communications for change. 2nd ed. Washington, DC: Earthscan, 2010, ix, 381. ISBN 9781849711142. info
  • Communication skills for conservation professionals. Edited by Susan Kay Jacobson. 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press, 2009, xiii, 461. ISBN 9781597269438. info
  • NORDHAUS, Ted a Michael SHELLENBERGER. Break through : from the death of environmentalism to the politics of possibility. Boston: Houghton Mifflin Company, 2007, 344 s. ISBN 9780618658251. info
  • Communicating nature conservation : a manual on using communication in support of nature conservation policy and action. Edited by Sandra Rientjes. [Tilburg]: European Centre for Nature Conservation, 2000, 95 s. ISBN 9080248290. info
    neurčeno
  • COX, J. Robert. Environmental communication and the public sphere. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2013, xvi, 429. ISBN 9781412992091. info
Výukové metody
Práce ve skupinách, cvičné úkoly, výklad a prezentace, příklady dobré a špatné praxe, diskuse, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava, sdílení zkušeností.
Metody hodnocení
Aktivní zapojení na seminářích (možná 1 absence, další absence lze případně nahradit doplňujícími úkoly), příprava na další hodinu (četba, domácí úkoly), ústní zkouška.
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výjimečně nebude vyučován na jaře 2016. Příště bude vyučován na jaře 2017.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2017, jaro 2019.