CJVA154 Angličtina pro mediální studia a žurnalistiku (Bc.)

Fakulta sociálních studií
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Filip Hanzelka (přednášející)
Mgr. Dana Plíšková (pomocník)
Garance
Mgr. Filip Hanzelka
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Fakultě sociálních studií – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Mgr. Filip Hanzelka
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Fakultě sociálních studií – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh
Po 15:15–16:45 U44
Předpoklady
(( FAKULTA ( FSS )&& FORMA ( P )&& TYP_STUDIA ( BMN ))||( OBOR ( MUSFSS )))&&( PdF:ADAPT_AJ Adaptivní test Aj || ADAPT_B2 Adaptivní test B2 || FF:ADAPT_B2 Adaptivní test B2 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Cíle předmětu
Kurz bude postavený na konstruktivistickém pojetí (learning by doing), ve kterém bude zásadní roli hrát aktivní participace studentů. Procvičovány budou všechny čtyři dovednosti, avšak hlavní důraz bude na psaní.
Všechny články projdou editací peer review a budou před publikací rovněž okomentovány vyučujícím. Výsledným produktem budou články k publikaci na platformě muniMEDIA.
Vzhledem ke skutečnosti, že předmět je z velké části koncipován jako workshop, je počet absencí stanoven na dvě.
Osnova
  • I/ Seznámení s kurzem, cílová skupina čtenářů, úvod do jazyka žurnalistiky; srovnání způsobu, jakým píšou zprávy žurnalisté na různých platformách (The Guardian, online.muni.cz, Epigram...), přítomnost repetice, klíčová slova, délka odstavců, délka vět apod.
  • hlavní výstup: reflexe rozdílů ve zpravodajství mezi různými médii nebo reflexe o tom, jak píšou různá média o vědě
  • II/ Novinová zpráva: charakteristika žánru, příklady špatné a dobré praxe.
  • hlavní výstup: zpráva
  • III/ Interview a portrét: charakteristiky žánru, příklady špatné a dobré praxe. Po zvládnutí techniky interview se studenti seznámí s pravidly psaní portrétu (profile story) a adaptují interview na portrét
  • hlavní výstup: portrét
  • IV/ Zpráva o anketě: charakteristika žánru, příklady špatné a dobré praxe.
  • hlavní výstup: anketa týkající se života cizinců na FSS/na MU/v Brně a následná zpráva o anketě vytvořená na základě analýzy příkladů v Guardianu
  • V/ Feature: charakteristiky žánru, příklady špatné a dobré praxe.
  • hlavní výstup: feature
Literatura
  • MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • KEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. New York: Taylor & Francis, 2005, x, 299. ISBN 9780415331142. URL info
Výukové metody
class discussions, analyses of sample texts, comparing and contrasting samples, peer review, editing
Metody hodnocení
a/ 1x a profile story: max 20 points
b/ 1x a book/film/CD/theatre review OR a report of a survey: max 20 points
c/ 1x a feature: max 25 points
d/ 1x a news story: max 10 points
e/ editing: max 8 points for a and b each, max 9 points for c: max 25 points
Total: 100 points
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.munimedia.cz/kurz/english-section/
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.