FSS:PSY264 Psychologie dítěte předškolníh - Informace o předmětu
PSY264 Psychologie dítěte předškolního věku
Fakulta sociálních studiíjaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Hanáčková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 17:00–18:30 P22
- Předpoklady
- PSY104 Vývojová psychologie II
Psy 104 Vývojová psychologie II. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je vyučován v rámci bakalářského studia. Sleduje zákonitosti psychomotorického, kognitivního, sociálního a emocionálního vývoje v období předškolního věku a zahrnuje také aplikace poznatků v oblasti výchovy, vzdělávání a poradenství. Absolvováním kurzu student získá specifické znalosti o psychickém vývoji v tomto období a jeho souvislostech. Od studentů se očekává, že budou schopni integrovat své dosavadní znalosti psychologie, vlastní pozorování dětí předškolního věku se znalostmi získanými v rámci tohoto kurzu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- detailně popsat vývoj dítěte v předškolním věku;
- vyslovit podezření na možné odchylky vývoje dítěte předškolního věku;
- popsat možné výchovné problémy, se kterými se setkávají rodiče dětí předškolního věku;
- popsat předškolní vzdělávání v České republice a možné problémy v této oblasti; - Osnova
- Myšlení ( Piaget a další autoři ) – rozbor a diskuse nad aktuálními odbornými články zabývajícími se oblastí vývoje myšlení v období předškolního věku.
- Teorie mysli, vývojové pojetí teorie mysli. Odlišení teorie mysli od sociální inteligence.
- Vývoj řeči v normě, odchylky ve vývoji
- Sociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role.
- Motorika – vymezení pojmů – hrubá motorika, jemná motorika, senzomotorika, grafomotorika, oromotorika. Vývoj hrubé a jemné motoriky. Lateralita, pravolevá orientace – vymezení pojmů – lateralita, vyhraněná x nevyhraněná lateralita, ambidextrie, zkřížená lateralita, levorukost, orientační zkoušky laterality.
- Stimulace tvořivých schopností dětí předškolního věku - fantazie a tvořivost v dětském věku, program stimulace tvořivých schopností dětí předškolního věku.
- Analýza vybraných teorií sociálního, morálního, emočního a interpersonálního vývoje a pochopit jejich význam pro práci s předškolními dětmi
- Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek - odlišnosti ve vývoji chlapců a dívek co se týče řeči, sociálního chování, školního prospěchu a jejich možné příčiny. Shoda, odlišnost, antropologické výzkumy, vliv prostředí, výchovy Diskuse nad gender tematikou - výchova dívek vs. výchova chlapců - stále odlišné pojetí výchovy nebo stírání rozdílů ve výchově? K čemu je dobrá změna současného trendu ve výchově a k čemu nikoli. Otec ve výchově - Rozdíly mezi otci. Vliv otce na kontakt dítěte s vnějším světem. Vliv otce na schopnost dítěte vytvářet přátelství. Kvalita vztahu s otcem. Vliv otce na emoce a sociální adaptabilitu dítěte. Vliv vztahů v rodině na společenskou adaptabilitu dětí. Dlouhodobý vliv otce na sociální chování. Vliv otce na mužskou a ženskou roli.
- Výchova a výchovní rádci - jaké výchovné obtíže rodiče řeší nejčastěji, jak tyto obtíže řešit, kde hledat řešení. Jak na dětský vztek, vzdor? Odměny x tresty. Pravidla. Hranice. Řád. Komunikace v rodině, komunikace s dítětem – často výchovné obtíže pramení ze způsobu komunikace v rodině. Nácvik efektivních komunikačních strategií.
- Mateřská škola – vstup do mateřské školy - zralost pro MŠ. Výchovně–vzdělávací programy MŠ a rozvoj dítěte v MŠ. Pedagogická diagnostika. Dítě připravené do školy x dítě s odkladem školní docházky – vývojová dysharmonie, dítě nadané, opožděné. Poradenský proces.
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
- PREKOPOVÁ, Jiřina. Unruhige Kinder (Orig.) : Neklidné dítě : rádce pro zneklidněné rodiče. info
- Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
- PORTEŠOVÁ, Šárka. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 166 s. ISBN 978-80-210-5014-3. info
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 193 s. ISBN 9788024715681. URL info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vydání. Kroměříž: Spirála, 2008, 48 stran. ISBN 9788090187399. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- FICHNOVÁ, Katarína a Eva SZOBIOVÁ. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí : náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 130 stran. ISBN 9788073673239. info
- HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 160 s. ISBN 9788024714240. URL info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2006, 80 stran. ISBN 9788025109779. info
- ŽÁČKOVÁ, Hana. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Edited by Drahomíra Jucovičová. 4. vyd., (aktualiz.). Praha: D + H, 2005, 31 s. ISBN 8090357903. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003, 125 s. info
- LOOSE, Antje C., Nicole PIEKERT a Gudrun DIENER. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti od 4 do 8 let. Translated by Eva Bosáková. 2. vyd. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 8071788163. info
- ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svět. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003, 471 s. ISBN 8024607522. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist; žárlivost, nevěra a rozvod; nový partner v rodině, nevlastní sourozenci; vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 8024703327. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Průvodce otcovstvím, aneb, Bez otce se nedá (dobře) žít. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2002, 215 s. ISBN 8070216050. info
- PREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem : krůpěje výchovných moudrostí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 83 s. ISBN 8024790637. info
- DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 143 s. ISBN 807178494X. info
- PREKOPOVÁ, Jiřina. Malý tyran. 3. vyd. Praha: Portál, 1999, 156 s. ISBN 80-7178-319-6. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
- SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 267 s. ISBN 80-7178-238-6. info
- BERNE, Patricia H. a Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 132 s. ISBN 80-7178-192-4. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti : předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998, 205 s. ISBN 8086022218. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1997]. 4. vyd. Praha: Portál, 1997, 109 s. ISBN 80-7178-138-X. info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-154-1. info
- BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 111 s. ISBN 80-7178-109-6. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují :eseje z dětské psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 108 s. ISBN 80-7178-006-5. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Vyd. 2. Praha: Avicenum, 1989, 335 s. info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986, 365 s. URL info
- MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Edited by Jarmila Kotásková - Zdeněk Matějček, Translated by Jarmila Milner. Praha: Panorama, 1978, 353 s. URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 179 s. URL info
- Výukové metody
- Přednášky, aktivní účast studentů při výuce, diskuse nad aktuálními odbornými články, diskuse nad aktuálními tématy z oblasti předškolního období, přípravy na práci s předškolními dětmi - individuální práce s předškoláky
- Metody hodnocení
- Přednášky, semináře, domácí úkoly, exkurze, závěrečná seminární práce (přehledová studie), závěrečný písemný test
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Kurz je vyučován každoročně. The course is taught annually. Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálů IS a v jeho interaktivních osnovách. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály. Literature to be studied is desribed at greater details in the more concrete syllabus that can be found in Study Materials of IS (Information System). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2017/PSY264