ZUR294 Editorská praxe

Fakulta sociálních studií
jaro 2019

Předmět se v období jaro 2019 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
ZUR130 Úvod do zpravodajství && ZUR105 Úvod do žurnalistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v editorské praxi, nejen v tištěných a online médiích, ale i znalost editorské, produkční a dramaturgické činnosti ve zpravodajství a publicistice v rozhlasu a televizi; zároveň je naučit praktickým dovednostem potřebným v procesu redigování a produkce mediálních obsahů. Předmět seznamuje studenty s procesem redigování a produkce zpravodajství a publicistiky jako uceleným a logickým komplexem činností. Komplexnost předmětu vychází z požadavků aplikační sféry, jak byly zpracovány v analýze trhu práce.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu: zvládat vyhodnocování a třídění informací, umět posuzovat jejich relevanci a distribuovat je k dalšímu zpracování; schopen posuzovat relevanci témat a jejich zařazení do mediální agendy; umět plánovat strukturu a obsah tištěných a online médií a rozhlasových a televizních zpravodajskopublicistických pořadů a relací; schopen samostatně redigovat zpravodajské a publicistické texty; znát základní principy tvorby designu tištěných a online médií; schopen samostatně navrhnout layout a vytvořit novinovou stránku; zvládat základní produkční a dramaturgické činnosti napříč různými mediatypy; schopen zvládnout koordinovat celý proces redigování tištěného, případně online zpravodajského či publicistického titulu, obdobně též televizní či rozhlasové relace.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky editorské práce a produkčně-dramaturgické činnosti zpravodajství a publicistiky – základní pojmy. 2. Gatekeeping, zpravodajské hodnoty, čtenářská relevance, nastolování témat. 3. Organizace práce v redakci, typologie rolí/funkcí/pozic a úkoly jednotlivých členů redakčního týmu (dle daného mediatypu). 4. Redakční newsroom: architektura, typologie (dle daného mediatypu). 5. Editorský/produkční systém v redakci. 6. Získávání, vyhodnocení a zpracování informací. 7. Plánování obsahu. 8. Editace zpravodajských a publicistických textů. 9. Design (layout) a struktura novin, časopisů a zpravodajských webů. 10. Práce s fotografiemi a grafikou. 11. Specifika editace a produkce zpravodajských a publicistických audiovizuálních pořadů a formátů. 12. Právní a etické aspekty zpracování textu, zvuku a obrazu.
Výukové metody
Teoretická příprava (četba), praktická cvičení, skupinové diskuse, prezentace odborníků v oboru, domácí seminární práce, skupinové projekty.
Metody hodnocení
Studenti v průběhu semestru zpracovávají dle zadání min. dva dílčí prakticky orientované písemné úkoly zaměřené na jednotlivé fáze procesu redigování, produkce a dramaturgie zpravodajství či publicistiky a závěrečnou písemnou seminární práci nebo projekt. Zápočet získají za splnění stanovené minimální bodové hranice celkového součtu hodnocení za všechny úkoly.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2007, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015.