PSY173 Psychologie v marketingových komunikacích

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jitka Vysekalová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jitka Vysekalová
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 10. 10. 10:00–15:40 U23, Pá 24. 10. 10:00–15:40 U23, Pá 7. 11. 10:00–15:40 U23, Pá 21. 11. 10:00–15:40 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na možnost využití psychologických poznatků při tvorbě a hodnocení jednotlivých nástrojů marketinkové komunikace. Seznámí se základními pojmy, historií a především se věnuje současným přístupům k uplatnění psychologie v marketingovém mixu, možnostmi i mezemi jejího využívání. Dále je výuka zaměřena na metodické přístupy a nástroje využívané v marketingových komunikacích a jednotlivými metodami a technikami kvalitativního výzkumu trhu. Kapitola psychologie při tvorbě reklamy a ostatních nástrojů MK je zaměřena řešení formálních i obsahových aspektů i faktory sociokulturní. Výuka je doplněna řadou ukázek z konkrétních výzkumů, případových studií a posluchači jsou do výuky aktivně zapojeni.
Osnova
  • Osnova - tématické okruhy
  • l. Úvod do problematiky marketingových komunikací
  • - základní pojmy, jejich vymezení a vztahy
  • - nová média jako nástroj marketingové komunikace
  • - průběh komunikačního procesu, komunikační role propagace
  • - „účastníci“ komunikačního procesu a jejich role
  • 2. Uplatnění psychologických poznatků v marketingových komunikacích
  • - historické kořeny uplatnění psychologie v reklamě, vývojové etapy
  • - vznik modelů spotřebního chování ve vztahu k reklamě
  • - současný přístup k uplatnění psychologie v marketingovém mixu
  • - možnosti a meze uplatnění psychologických poznatků v marketingových komunikacích
  • 3. Metodické přístupy a nástroje využívané ve výzkumu marketingových komunikací
  • - psychologické přístupy k výzkumu trhu, komunikačnímu výzkumu a výzkumu účinnosti marketingových komunikací
  • - dotazování, pozorování a experiment jako základní metody ve výzkumu marketingových komunikací
  • - dotazování a jeho techniky, proces dotazování
  • - podmínky vědeckého pozorování a experimentu, jejich výhody a bariéry využití při výzkumu marketingových komunikací
  • - specifické metody a techniky využívané při výzkumu marketingových komunikací, jejich využití a průběh
  • - příklady dalších psychologických technik a jejich modifikací využívaných v marketingových komunikacích
  • 4. Základní psychologické pojmy ve vazbě na marketingové komunikace
  • - základní zákonitosti vnímání a jeho význam při přijetí propagačních sdělení
  • - vliv pozornosti na selektivitu vnímání, vliv vnějších a vnitřních faktorů
  • - význam paměťových procesů pro marketingové komunikace
  • - význam učení pro spotřební chování, základní funkce učení, průběh učení, učení se spotřebě a utváření spotřebních zvyklostí
  • - motivace jako klíčové téma psychologie reklamy i marketingových komunikací obecně
  • 5. Využití psychologie při tvorbě reklamy a dalších prostředků marketingové komunikace
  • - význam propagačního prostředí, tj. působení médií pro vytváření účinných poselství, psychologická stránka komunikace z hlediska médií
  • - řešení některých formálních aspektů prostředků a sdělení v marketingových komunikacích z psychologického hlediska
  • - řešení vybraných obsahových aspektů prostředků marketingové komunikace v rámci kontextu dané marketingové strategie
  • - sociokulturní faktory tvorby reklamy a ostatních nástrojů marketingové komunikace
  • 6. Psychologické aspekty výzkumu účinnosti reklamy a ostatních nástrojů marketingové komunikace
  • - základní kriteria při posuzování účinnosti reklamy a ostatních nástrojů marketingové komunikace a jejich psychologické aspekty
  • - bariéry působící při přijímání reklamy
  • - typy výzkumů účinnosti reklamy a ostatních nástrojů marketingové komunikace, přístupy, členění přehled
  • - psychologické aspekty výzkumu cílových skupin
  • - příklady psychologického testování různých návrhů v oblasti marketingových komunikací jako např. inzerátů, televizních reklam, sloganů, etiket, obalů atd.
  • - analýza image jako specifický přístup k měření účinnosti propagace s postižením motivační stránky komunikačního procesu
  • - psychologická analýza značky jako důležité hodnoty v marketingovém mixu
Literatura
  • Behrens, G.: Werbepsychologie. Munchen : VW, 1991.
  • McDonald, C.: Pre-testing Advertisiments. ADMAP Monograph Nr. 5, 1997.
  • Williamson, J.: Decoding Adverisements. London : Marion Boyars Publishers Ltd., 1995.
  • Vysekalová, J.: Analýza image. Brno : MOSPRA, 1994.
  • Vysekalová, J. – Herzmann, J. – Cír, J.: Výzkum efektivnosti komerční komunikace. Praha : CC Nakladatelství VŠE, 2004
  • Komárková, R., Rymeš, M., Vysekalová, J.: Psychologie trhu. Praha : Grada, 1998.
  • Hradiská, E.: Psychológia a reklama. Bratislava : ELITA, 1998.
  • Vysekalová, J.: Psychologické přístupy k typologii spotřebitele. Marketing a komunikace č. 4 / 1996.
  • Vysekalová J.: Psychologie spotřebitele. Praha : Grada, 2004.
  • Felser, G.: Werbe- und Konsumentenpsychologie. Heidelberg : Spectrum Akademischer Verlag, 1997.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2002, 264 s. ISBN 8024704021. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a Růžena KOMÁRKOVÁ. Psychologie reklamy. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 221 s. ISBN 802479067X. info
  • DE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. info
  • MÜHLBACHER, Hans. Selektivní propagace. 1. vyd. Praha: BaBtext, 1993, 288 s. ISBN 80-901444-6-2. info
Metody hodnocení
Semináře s video výukou, ukončení zpt., podmínkou ukončení je projekce vlastního videa s doprovodným komentářem na zadané téma.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009.