FSS:PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání - Informace o předmětu
PSY110 Psychologie výchovy a vzdělávání
Fakulta sociálních studiípodzim 2015
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 21. 9. až St 14. 10. Čt 11:30–12:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Pá 16. 10. až St 2. 12. Čt 11:30–12:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Pá 4. 12. až Ne 20. 12. Čt 11:30–12:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy; a Čt 15. 10. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, Čt 3. 12. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY110/SB: Čt 13:30–14:15 U23
PSY110/SC: Čt 14:15–15:00 U23 - Předpoklady
- psy108 Sociální psychologie II && psy104 Vývojová psychologie II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurs je koncipován jako úvod do základních teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny.
Hlavní cíle kurzu jsou následující:
porozumět a umět vysvětlit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie;
porozumět vývoji disciplíny a hlavně současným vlivným teoriím týkajícím se výchovy a vzdělávání;
reflektovat vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním. - Osnova
- Problémové okruhy 1. Psychologie ve výchově a vzdělávání 2. Psychologie výchovy 3. Psychologie učení 4. Zvládání školní zátěže 6. Pedagogicko-psychologická diagnostika 7. Sociální prostředí školy a třídy
- Literatura
- doporučená literatura
- STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill, 2010, xxiv, 615. ISBN 9780205626076. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- Výukové metody
- Předmět je koncipován jako kombinace přednášky, diskusí, řešení modelových situací a samostudia literatury.
- Metody hodnocení
- písemné testy, závěrečný (skupinový) projekt
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2015/PSY110