PSY110 Psychologie výchovy a vzdělávání

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Macek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 21. 9. až St 14. 10. Čt 11:30–12:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Pá 16. 10. až St 2. 12. Čt 11:30–12:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy, Pá 4. 12. až Ne 20. 12. Čt 11:30–12:15 P31 Posluchárna A. I. Bláhy; a Čt 15. 10. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka, Čt 3. 12. 8:00–9:30 P51 Posluchárna V. Čermáka
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY110/SA: Čt 12:15–13:00 U23
PSY110/SB: Čt 13:30–14:15 U23
PSY110/SC: Čt 14:15–15:00 U23
Předpoklady
psy108 Sociální psychologie II && psy104 Vývojová psychologie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs je koncipován jako úvod do základních teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny.
Hlavní cíle kurzu jsou následující:
porozumět a umět vysvětlit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie;
porozumět vývoji disciplíny a hlavně současným vlivným teoriím týkajícím se výchovy a vzdělávání;
reflektovat vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním.
Osnova
  • Problémové okruhy 1. Psychologie ve výchově a vzdělávání 2. Psychologie výchovy 3. Psychologie učení 4. Zvládání školní zátěže 6. Pedagogicko-psychologická diagnostika 7. Sociální prostředí školy a třídy
Literatura
    doporučená literatura
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill, 2010, xxiv, 615. ISBN 9780205626076. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5., V nakl. Portál 4. Praha: Portál, 2007, 143 s. ISBN 9788073672638. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
Výukové metody
Předmět je koncipován jako kombinace přednášky, diskusí, řešení modelových situací a samostudia literatury.
Metody hodnocení
písemné testy, závěrečný (skupinový) projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.