PSYn4790 Psychometrika: měření v psychologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Edita Chvojka, MSc (přednášející)
Mgr. Jaroslav Gottfried (pomocník)
Mgr. Adam Klocek, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Petr Palíšek (pomocník)
Mgr. Karel Rečka (pomocník)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 14:00–15:40 P21a
Předpoklady
! PSY479 Psychometrika
Přestože kurz v navazujícím magisterském studiu nemá žádné explicitní prerekvizity, přímo navazuje na předměty bakalářského studia – zejména PSY259 Základy psychometriky, PSY112 Metodologie psychologického výzkumu, PSY117 Statistická analýza dat a PSY252 Statistická analýza dat II..
Doporučujeme si tento předmět zapsat před anebo souběžně s psychodiagnostickými kurzy.
Studentům, kteří neabsolvovali PSY259 Základy psychometriky, důrazně doporučujeme projít studijní materiály tohoto předmětu hned na začátku semestru – jejich znalost je předpokladem úspěšného absolvování současného kurzu Psychometrika: Měření v psychologii. Obsah kurzu PSY259 bude tvořit část zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se zaměřuje na metodologické a statistické postupy měření v psychologii včetně jejich epistemologického zakotvení. Je rozdělen do tří tematických oblastí.

  • První část kurzu se věnuje psychometrice jako takové.
  • Druhá část se zaměřuje na metodologické aspekty měření interindividuálních rozdílů i psychologického výzkumu a překlenuje umělou dichotomii „kvalitativních“ a „kvantitativních“ paradigmat vědeckého poznání.
  • Poslední část se zabývá epistemologií měření člověka.

    Obsahem kurzu jsou i praktické dovednosti v psychometrických analýzách pro psychologickou praxi.
  • Výstupy z učení
    Cílem kurzu je poskytnout studujícím znalostní a praktická východiska pro samostatnou práci v oblasti konstrukce psychologických diagnostických metod pro individuální i výzkumné použití v zejména v oblasti mix-methods designů.
    Osnova
    • Základní koncepty měření v psychologii: validita, reliabilita, objektivita, standardizace
    • Chyba měření a reliabilita v rámci CTT a faktorové analýzy, rozšiřující koncepty
    • Teorie odpovědi na položku a Raschův model I.
    • Teorie odpovědi na položku a Raschův model II.
    • Teorie zobecnitelnosti, další psychometrické modely (zejm. network modely)
    • Férovost v testování, test a response bias
    • Shoda posuzovatelů
    • Meta-analýza, replikační krize a důsledky pro výzkum
    • Mixed-methods research I. (základní pojmy)
    • Mixed-methods research II. (validita a důvěryhodnost)
    • Mixed-methods research III. (rámce interpretace a generalizace)
    • Epistemologie I.
    • Epistemologie II.
    Literatura
      povinná literatura
    • FURR, R. Michael. Psychometrics : an introduction. Third edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxiii, 543. ISBN 9781506389875. info
      doporučená literatura
    • HOGAN, Thomas P. Psychological testing : a practical introduction. 3rd ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2015, xxi, 674. ISBN 9781118554128. info
    • URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika : měření v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 319 stran. ISBN 9788073678364. URL info
    Výukové metody
    Výuka je realizována formou krátkých přednášek a interaktivních seminárních cvičení. Současně probíhá podpora výuky formou on-line diskuse a průběžnou zpětnou vazbou k seminárnímu projektu.
    Metody hodnocení
    Závěrečné hodnocení se skládá ze 4 dílčích částí. Je nutné získat minimální počet bodů v každé dílčí části, a zároveň minimální celkový počet bodů pro úspěšné složení celého kurzu. Dílčí neúspěch u písemné zkoušky 1, 2 nebo ústní zkoušky je hodnocen známkou F, kterou je možné opravit dle SZŘ na konci semestru. V případě splnění veškerých dílčích povinností, ale nedosažení minimálního počtu bodů nutného pro úspěšné dokončení kurzu, je uděleno hodnocení F. V takovém případě je nutné opravit si ústní zkoušku. V případě společné opravy obou písemných zkoušek I i II se z hlediska SZŘ tento opravný termín považuje za jediný.
    K ústní zkoušce je student/ka připuštěn/a, pokud splní veškeré předchozí dílčí požadavky kurzu.

  • Písemné zkouška 1: 20 bodů (minimálně 10)
  • Písemné zkouška 2: 20 bodů (minimálně 10)
  • Bodovaná seminární práce: 20 bodů, oprava vždy o pět bodů méně (minimální počet bodů není stanoven, při zisku 10 a méně bodů lze přepracovat)
  • Závěrečné ústní zkouška: 10 bodů (minimálně 1)

    Maximální možný počet bodů je 70. Výsledné hodnocení:
  • A: 64–70
  • B: 57–63
  • C: 50–56
  • D: 43–49
  • E: 35–42
  • F: 34 a méně, nebo neúspěch u dílčí zkoušky
  • Informace učitele
    Veškeré další informace o kurzu jsou součástí interaktivních osnov.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.