MPOG071 Ontogen. psychologie

Lékařská fakulta
podzim 2009
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh
Po 9:45–11:25 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace optometrie)
  • Zdravotní vědy (program LF, N-SZ, směr Pedagogická specializace výživa člověka)
Cíle předmětu
Předmět poskytuje nezbytné poznatky z oblasti vývojové psychologie. Výchovná a vzdělávací činnost každého pedagoga se musí opírat o znalosti zákonů psychického vývoje i charakteristik duševní úrovně v jednotlivých vývojových stadiích, včetně formujících činitelů. Psychologie dětí a dospívajících se zde neomezuje jen na popis racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních funkcí dílčích etap rozvoje psychiky, ale důsledně postihuje i specifické činitele subjekt-objektové interakce a sleduje také možné poruchy v důsledku nežádoucích vlivů. Výklad pak vždy završuje soubor principů optimální akcelerace vývojových změn. Student by na konci kurzu měl být schopen nejen popisovat kvality racionálně-kognitivních a imaginativně-emotivních procesů, ale ovládat i analýzu dopadu specifických akcelerátorů a stresorů subjekt-objektové situace, postihovat obvyklé adaptační potíže, poruchy a nemocí, včetně základních principů optimalizace výchovného působení.
Osnova
  • Činitelé vývoje a obecné zákony vývojových změn Koncepce vývoje a humanistický model vývoje Vývoj psychiky v raném dětství Duševní rozvoj v předškolním období Kvality rozumově-poznávacích procesů v dětství a prepubertě Změny imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dětství a prepuberty Charakteristika vnějších vlivů v období dětství a prepuberty Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky Dopad základních stylů výchovy a optimální aspekty pedagogické práce Charakteristika racionálně-kognitivních procesů dospívajících Proměny imaginativně-emotivních funkcí v dospívání Faktory prostředí v subjekt-objektové interakci dospívajících Duševní poruchy a nemoci dospívajících, kritéria normality Optimalizace vzdělávacího procesu a výchovného působení na dospívající Systematické seznámení se základy a faktory duševního vývoj, s vývojovými úkoly v jednotlivých stádiích od ranného dětství po dospělost. Jednotlivá období zahrnují vždy ucelené pojednání o úrovni racionálně lognitivních i imaginativně emotivních funkcí osobnosti, zhodnocení specifických vlivů prostředí, charakteristiku výchovných potíží a poruch i pokyny pro optimální pedagogicko-psychologické postupy.
  • Studijní literatura:
  • Čačka, O.: Psychologie dítěte. Tišnov 1997
  • Čačka, O.: Psychologie dospívání. In: Přehled psychologie. Brno 1996
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Prahy 1994.
Literatura
  • ČAČKA, Otto. Nástin psychologie II. pro doplňující pedagogické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 105 s. ISBN 80-7315-016-6. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
přednáška, písemná zkouška Okruhy ke zkoušce: Předmět vývojové psychologie, zákony vývojových změn, charakteristika duševního dění novorozence, kojence, batolete, dítěte předškolní věku, ve stadiu dětství a prepuberty, v pubertě a adolescenci, specifické změny charakteru subjekt-objektové interakce, vývoj sociálních vztahů, adaptační potíže, duševní poruchy a nemoci, dopad různých výchovných stylů a zásady optimalizace vzdělávání a výchovy.
Informace učitele
http://www.cackon.net/docent
Okruhy ke zkoušce: Předmět vývojové psychologie, zákony vývojových změn, charakteristika duševního dění novorozence, kojence, batolete, dítěte předškolní věku, ve stadiu dětství a prepuberty, v pubertě a adolescenci, specifické změny charakteru subjekt-objektové interakce, vývoj sociálních vztahů, adaptační potíže, duševní poruchy a nemoci, dopad různých výchovných stylů a zásady optimalizace vzdělávání a výchovy.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.