LF:BVED0311p Edukace v práci nutr.ter.-př. - Informace o předmětu
BVED0311p Edukace v práci nutričního terapeuta - přednáška
Lékařská fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Igor Kuba (cvičící) - Garance
- Mgr. Petra Juřeníková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: MVDr. Halina Matějová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Po 21. 9. až Ne 8. 11. Po 7:00–8:40 F01B1/309
- Předpoklady
- BVZP021p Základy pedagogiky - předn.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Nutriční terapeut (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Tento studijní předmět navazuje na předměty Psychologie, Sociologie a sociální psychologie, Základy pedagogiky a Odbornou didaktiku. Na základě těchto poznatků je student schopen se orientovat v teoretických znalostech pedagogiky a psychologie, může tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, klienta, případně jiných osob ve speciálních dietních postupech. Umožňuje studentovi procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací a vede ho ke komplexnímu a všestrannému nazírání na jevy ve vztahu k pedagogice, výživě, medicíně, psychologii. Následně takto získané vědomosti a dovednosti prakticky zúročí v předmětu Praxe na oddělení klinické výživy. Závěrem vypracují seminární práci zaměřenou na problematiku edukace pacienta, případně rodinného příslušníka.
- Osnova
- Přednášky: Pedagogika jako věda (vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru, základní pojmy – edukátor, edukace, edukant, edukační proces) Zákonitosti a druhy učení, učební styly, pedagogická diagnostika Pojetí a zásady pedagogické komunikace a jejich uplatnění v edukačním procesu, faktory ovlivňující tento proces Vymezení a formulace edukačních cílů obecně a aplikace na práci nutričního terapeuta Uplatnění výukových metod tradičních i aktivizujících v edukačním procesu Druhy a formy edukačních požadavků ve výživě a dietologii Organizační formy edukace Materiálně didaktické prostředky Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti výživy a dietologie Sebereflexe v edukačním procesu Dokumentace edukačního procesu v podmínkách zdravotnického zařízení Speciální přístupy při edukaci tělesně postižených jedinců – rozpracování na jednotlivá postižení (slepí, slabozrací, poruchy sluchu a řeči, poruchy hybnosti) Zvláštnosti edukace jednotlivých věkových kategorií, překonávání barier při edukaci v praxi nutričního terapeuta Prezentace Osobnost edukátora.
- Literatura
- povinná literatura
- JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 stran. ISBN 9788024721712. info
- ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateĺstve. Druhé, prepracované a dopl. Martin: Osveta, 2005, 117 stran. ISBN 808063193X. info
- BASTL, Pavel a Vlastimil ŠVEC. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5. info
- doporučená literatura
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 9788073674168. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
- KOZIEROVÁ, B., G. ERBOVÁ a R. OLIVIEROVÁ. Ošetrovatelstvo I. a II. díl. Martin: Osveta, 1995. info
- Výukové metody
- přednáška, domácí úlohy
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Navazující předměty
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2015/BVED0311p