BTKR0341p Klinická rehabilitace binokulárního vidění - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2017
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Miroslav Dostálek, Ph.D. (přednášející), doc. MUDr. Svatopluk Synek, CSc. (zástupce)
PhDr. Mgr. Hana Fraitová (cvičící)
Garance
MUDr. Miroslav Dostálek, Ph.D.
Katedra optometrie a ortoptiky – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Zdeňka Homolová
Dodavatelské pracoviště: Katedra optometrie a ortoptiky – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 18. 9. až St 13. 12. každou sudou středu 9:00–12:20 KOM S116
Předpoklady
BTBV0231p Binokulární vidění I - př. && BTPO0222s Ošetřovatelská péče v pediatri && BTPO0222c Oš. péče v pediatrii II- cv.
BTBV0231p && BTPO0222s && BTPO0222c
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Binokulární vidění je schopnost vidět oběma očima jednoduše. Není vrozené, vyvíjí se do jednoho roku a upevňuje do šesti let. Dělí se uměle na 3 stupně. Je významné pro volbu povolání i pro společenský život. Mezi poruchy jednoduchého binokulárního vidění patří strabismus (šilhání) a amblyopie (tupozrakost). Strabismus se léčí brýlemi, okluzí a pleoptikou (léčba amblyopie), operací a ortoptikou (obnova binokulárního vidění). Paralytický strabismus vzniká obrnou okohybných nervů, svalů nebo poruchou CNS. Obrna se rovněž projevuje úchylkou oka a poruchou binokulárního vidění. Léčba pak zahrnuje symptomatické postupy (okluze), brýlovou korekci, cvičení a/nebo operační terapii.
Výstupy z učení
Po skončení tohoto souboru přednášek/cvičení/seminářů bude student schopen:
- definovat termíny pleoptika, ortoptika a rozdělit jednotlivé terapeutické postupy podle povahy disociace binokulárního vidění, podle optických okolností (disociace v přístrojovém a skutečném prostoru) a podle možnosti jejich domácího použití.
- popsat principy a praktické provedení pleoptických metod založených na omezení vedoucího oka a metody rozvíjející (stimulující) vidění amblyopického oka a postupy pro normalizaci excentrické fixace.
- znát principy a praktické provedení ortotpických metod zaměřených na léčbu motorické a senzorické složky binokulárního vidění a na jejich vzájemnou synkinetickou integraci.
- mít základní znalosti o historii ortoptiky jako svébytného oboru.
Osnova
  • V přednáškách je podrobně probrán teoretický základ oboru (disociace, cvičení ve skutečném a přístrojovém prostoru, cvičební zátěž, obecné principy dávkování cvičební zátěže – nárazová maximální, dlouhodobá submaximální....). Rehabilitace senzorické složky fúze: Reedukace monokulárního vizu (=“pleoptika“) (okluze totoální, sektorová, parciální, inverzní, atropinizace, optická penalizace, farmakoterapie, aktivní pleoptika (cvičení oko-ruka, lokalizátor, korektor), pasivní pleoptika (Campbel, r-TMS, NeuroVision, ..)). Terapie excentrické fixace (=“pasivní pleoptika“) (pleoptofor dle Bangertera, euthyskop a koordinátor dle Cuperse, difuzní filtry dle Langa, prizmata dle Pigassou, červené filtry dle Brinkera-Katze, ...). Prolomení a zvýšení supresního prahu dichoptického maskování (= „cvičení fúze“) (změny kontrastu –dufůzní a neutrálně denzitní filtry, změny polohy - KRST, změny jasu –odtlumování, cheiroskop, zrcadlový stereoskop, Brewster-Holmes, čtení s mřížkou). Prolomení a snížení supresního prahu retinální rivality (diploptika dle Avetisova, ...). Rehabilitace motorické složky fúze (ortoptika): Cvičení dukcí (trenažer očních pohybů,....). Cvičení relativní konvergence a divergence ve skutečném prostoru (prizmata do dálky a do blízka, počítačové programy, Remyho separátor, ...) a v přístrojovém prostoru (troposkop, Brewster-Holmes,.....). Cvičení konvergence v rámci VAS (push-up, konvergenřní trenažér,...). Normalizace vergenčně-akomodační synkinetiky (Remyho separátor a diploskop).
Literatura
  • Wright, K.H, Spiegel, P.H., Thompson, L.S.: Handbook of paediatric strabismus and amblyopia, Springer, 2006
  • Weissberg, E.M.: Essentials of Clinical Binocular Vision, Butterworth-Heinemann, 2004
  • Wright, K.H, Spiegel, P.H..: Paediatric ophthalmology and strabismus, Springer, 2003
  • Campos, E.C. von Noorden: Binocular vision and ocular motility, Theory and Management of Strabismus, 6th edition, Mosby, St. Louis, 2002
  • SCHEIMAN, Mitchell a Bruce WICK. Clinical management of binocular vision : heterophoric, accommodative, and eye movement disorders. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2008, xii, 748. ISBN 9780781777841. info
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
  • Strabismus. Edited by Herbert Kaufmann - Wilfried De Decker. 3., grundlegend überarb. un. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2004, xii, 594. ISBN 3131297239. info
  • HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. 2. dopl. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1995, 162 s. ISBN 8070132078. info
  • DIVIŠOVÁ, Gabriela. Strabismus. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1979, 295 s. info
  • System of ophthalmology. Edited by Stewart Duke-Elder - Kenneth C. Wybar. St. Louis: C.V. Mosby, 1973, xviii, 873. ISBN 0853137765. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Zápočet
Pro udělení zápočtu musí student splnit všechny tři následující podmínky: (1) účast na cvičeních, (2) zpracováním semestrální seminární práce (rozsah textu bude min. 3 strany A4 vč. obrazových příloh a použité literatury, Times New Roman 12, řádkování 1,5, okraje 2,5 cm, text bude k první kontrole předložen mailem přednášejícímu daného tématu nejpozději týden po příslušné přednášce)a (3)ústní prezentace semestrální seminární práce v rámci zápočtového semináře (MS PowerPoint, 7-10 min, cca 15 snímků)
Informace učitele
Požadavek k zápočtu: Znalosti v rozsahu přednášené a cvičené problematiky.
The requirement for the credit: Knowledge of taught and exercised topics.
• Historie ortoptiky / Pleoptika I.-teorie: omezování vedoucího oka (okluze, penalizace): princip působení úplné (klasické) okluze, působení částečné (Bangerterovy) okluze a atropinizace, princip a typy optické penalizace.
• Pleoptika I.-praxe: omezování vedoucího oka (okluze penalizace, novinky): edukace u amblyopického pacienta, doporučení PEDIG Group pro pleoptiku, domácí pleoptika.
• Pleoptika II.- teorie: rozvoj amblyopického oka (aktivní pleoptika, CAM, senzorické učení, farmakolická pleoptika, fyzikální pleoptika): možnosti percepčního učení u adultní amblyopie, koordinace oko-ruka, farmakologická pleoptika.
• Pleoptika II.- praxe: rozvoj amblyopického oka (aktivní pleoptika, CAM, senzorické učení, t-RMS, t-DCS, novinky): CAM a jeho moderní varianty, aktivní pleoptika.
• Ortoptika I.-teorie: motorická složka (Guytonova teorie třístupňové adaptace rel. vergence a její uplatnění v ortoptice): obecné principy oprtoptiky (dávkování zátěže, význam soustředění a motivace), senzorická adaptace vs. senzorické učení (obecně), mechanizmus účinku cvičení relativní a synkinetické vergence.
• Ortoptika I.-praxe: motorická složka (cvičení motility, relativní asynkinetická vergence, HTS, novinky): cvičení relativní vergence v přístrojovém protoru, cvičení relativní vergence ve skutečném prostoru, cvičení akomodace.
• Metody rané péče o vidění: diagnostika poruch vidění u nonverbálních dětí a dětí hendikepovaných, specifika multioborové péče o děti s různými druhy postižení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.