BTKR0341p Klinická rehabilitace binokulárního vidění - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Miroslav Dostálek, Ph.D. (přednášející), doc. MUDr. Svatopluk Synek, CSc. (zástupce)
PhDr. Mgr. Hana Fraitová (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Hana Fraitová
Katedra optometrie a ortoptiky – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Herníková
Dodavatelské pracoviště: Katedra optometrie a ortoptiky – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 9:00–12:50 KOM S117
Předpoklady
BTBV0231p Binokulární vidění I - př. && BTPO0222s Ošetř. péče v pediatrii II-sem && BTPO0222c Oš. péče v pediatrii II- cv.
BTBV0231p && BTPO0222s && BTPO0222c
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Klinická rehabilitace binokulárního vidění je souhrnem metod a postupů pro nápravu a upevnění binokulárních funkcí, především binokulární fúze. Student se seznámí s metodikou. Léčba pak zahrnuje symptomatické postupy (okluze), brýlovou korekci, cvičení a/nebo operační terapii.
Výstupy z učení
Student bude schopen:
- definovat termíny pleoptika, ortoptika a rozdělit jednotlivé terapeutické postupy podle povahy disociace binokulárního vidění, podle optických okolností (disociace v přístrojovém a skutečném prostoru) a podle možnosti jejich domácího použití
- popsat principy a praktické provedení pleoptických metod založených na omezení vedoucího oka a metody rozvíjející (stimulující) vidění amblyopického oka a postupy pro normalizaci excentrické fixace
- znát principy a praktické provedení ortoptických metod zaměřených na léčbu motorické a senzorické složky binokulárního vidění a na jejich vzájemnou synkinetickou integraci
- mít základní znalosti o historii ortoptiky jako svébytného oboru
Osnova
  • Osnova jednotlivých přednášek:
  • Historie ortoptiky / Pleoptika I.-teorie: omezování vedoucího oka (okluze, penalizace): princip působení úplné (klasické) okluze, působení částečné (Bangerterovy) okluze a atropinizace, princip a typy optické penalizace.
  • Pleoptika I.-praxe: omezování vedoucího oka (okluze penalizace, novinky): edukace u amblyopického pacienta, doporučení PEDIG Group pro pleoptiku, domácí pleoptika.
  • Pleoptika II.- teorie: rozvoj amblyopického oka (aktivní pleoptika, CAM, senzorické učení, farmakologická pleoptika, fyzikální pleoptika): možnosti percepčního učení u adultní amblyopie, koordinace oko-ruka, farmakologická pleoptika.
  • Pleoptika II.- praxe: rozvoj amblyopického oka (aktivní pleoptika, CAM, senzorické učení, t-RMS, t-DCS, novinky): CAM a jeho moderní varianty, aktivní pleoptika.
  • Ortoptika I.-teorie: motorická složka (Guytonova teorie třístupňové adaptace, relativní vergence a její uplatnění v ortoptice): obecné principy ortoptiky (dávkování zátěže, význam soustředění a motivace), senzorická adaptace vs. senzorické učení (obecně), mechanizmus účinku cvičení relativní a synkinetické vergence.
  • Ortoptika I.-praxe: motorická složka (cvičení motility, relativní a synkinetická vergence, HTS, novinky): cvičení relativní vergence v přístrojovém prostoru, cvičení relativní vergence ve skutečném prostoru, cvičení akomodace.
  • Metody rané péče o vidění: diagnostika poruch vidění u nonverbálních dětí a dětí hendikepovaných, specifika multioborové péče o děti s různými druhy postižení.
Literatura
  • WRIGHT, K.H, SPIEGEL, P.H., THOMPSON, L.S. Handbook of paediatric strabismus and amblyopia. Springer, 2006.
  • ROWE, Fiona J. Clinical orthoptics. 3rd ed. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell, 2012, 468 s. ISBN 9781444339345.
  • GUTTTER, Mari. Orthoptics: Handbook of Practical Skills. Uitgeverij Luiten, 2010. ISBN 9789076252476.
  • CAMPOS, E.C. Binocular vision and ocular motility, Theory and Management of Strabismus. 6th edition, Mosby, St. Louis, 2002.
  • DOSHI, Sandip a Bruce J. W EVANS. Binocular vision and orthoptics: investigation and management. Boston: Butterworth-Heinemann, 2001. ISBN 0750647132.
  • WEISSBERG, E.M. Essentials of Clinical Binocular Vision. Butterworth-Heinemann, 2004.
  • WRIGHT, K.H. a P.H. SPIEGEL. Paediatric ophthalmology and strabismus. Springer, 2003.
  • DIVIŠOVÁ, G. Strabismus. 2. uprav. vyd. Praha: Avicenum, 1990. 306 s., ob. ISBN 80-201-0037-7.
  • STIDWILL, David. Orthoptic assessment and management. 2nd ed. Oxon, OX: Blackwell Scientific Publications, 1998, 240 s. ISBN 9780632050123.
  • SCHEIMAN, Mitchell a Bruce WICK. Clinical management of binocular vision : heterophoric, accommodative, and eye movement disorders. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2008, xii, 748. ISBN 9780781777841. info
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
  • Strabismus. Edited by Herbert Kaufmann - Wilfried De Decker. 3., grundlegend überarb. un. Stuttgart: Georg Thieme Verlag, 2004, xii, 594. ISBN 3131297239. info
  • HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. 2. dopl. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1995, 162 s. ISBN 8070132078. info
  • System of ophthalmology. Edited by Stewart Duke-Elder - Kenneth C. Wybar. St. Louis: C.V. Mosby, 1973, xviii, 873. ISBN 0853137765. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Zápočet
Pro udělení zápočtu musí student splnit všechny následující podmínky:
1. účast na všech cvičeních a všech seminářích v průběhu semestru, náhrada omluvené neúčasti po domluvě s vyučujícím do konce příslušné semestrální výuky.
2. úspěšné složení všech průběžných testů a opakovacího testu v průběhu semestru (Pro úspěšné složení testu je potřeba získat minimálně 75% správných odpovědí v každém jednom testu. Vždy se jedná o test, kdy je pouze 1 správná odpověď. Tyto testy zahrnují poznatky a informace z předchozích cvičení.)
3. úspěšné složení závěrečného testu v zápočtovém týdnu (Pro úspěšné složení testu je potřeba získat minimálně 75% správných odpovědí v tomto testu. Jedná o test, kdy je pouze 1 správná odpověď. Tento test zahrnuje poznatky a informace z přednášek a seminářů v příslušném semestru.)
Informace učitele
Teoretické a metodologické otázky ke zkoušce z Klinické rehabilitace binokulárního vidění III., které se tematicky vztahují k předmětu Klinická rehabilitace binokulárního vidění I.
Teoretické otázky:
1. Senzorická adaptace vs. senzorické učení (obecně)
2. Princip působení úplné (klasické) okluze
3. Princip působení částečné (Bangerterovy) okluze a atropinizace
4. Princip a typy optické penalizace
5. Možnosti percepčního učení u adultní amblyopie
6. Koordinace oko-ruka a aktivní pleoptika
7. Farmakologická pleoptika
8. Obecné principy ortoptiky (dávkování zátěže, význam soustředění a motivace)
9. Mechanizmus účinku cvičení relativní a synkinetické vergence
10. Integrace v senzorické složce BV – manipulace se senzorickou rovnováhou
11. Síla senzorické fúze
12. Disociace v přístrojovém, technologickém a skutečném prostoru
13. Vznik a vývoj korespondenčních vztahů NRK a ARK
14. Souvislost ARK a EF
15. Strategie pro normalizaci hlavního pohledového směru
16. Integrační pyramida v binokulárním vidění
17. Integrace v motorické složce BV (VAS)
18. Integrace mezi senzorickou a motorickou složkou BV
Metodologické otázky:
1. Edukace u amblyopického pacienta
2. Doporučení PEDIG Group pro pleoptiku
3. Domácí pleoptika
4. CAM a jeho moderní varianty
5. Aktivní peloptika
6. Cvičení relativní vergence v přístrojovém prostoru
7. Cvičení relativní vergence ve skutečném prostoru
8. Cvičení akomodace
9. Odtlumení
10. Cvičení fúze
11. Cvičení stereopse
12. Postupy podle Bangertera a Cuperse
13. Postupy podle Pigassou a Brinkera-Katze
14. Cvičení Integrace v motorické složce BV-akomodace&konvergence (VAS)
15. Cvičení integrace mezi senzorickou a motorickou složkou BV – diploptika
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.