BVPL0111p Psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2021
Rozsah
2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Milena Blažková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Šárka Kárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Kóša (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 14. 9. 9:00–10:50 B11/334, Út 21. 9. 9:00–10:50 B11/334, Út 5. 10. 9:00–10:50 B11/334, Út 12. 10. 9:00–10:50 B11/334, Út 19. 10. 9:00–10:50 B11/334, Út 26. 10. 9:00–10:50 B11/334, Út 2. 11. 9:00–10:50 B11/334, Út 9. 11. 9:00–10:50 B11/334, Út 16. 11. 9:00–10:50 B11/334, Út 23. 11. 9:00–10:50 B11/334, Út 30. 11. 9:00–10:50 B11/334, Út 7. 12. 9:00–10:50 B11/334, Út 14. 12. 9:00–10:50 B11/334
Předpoklady
Přednáška je pouze v českém a slovenském jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Představit základní poznatky psychologie, které umožňují lépe rozumět zákonitostem a systematickým zkreslením lidského vnímání a myšlení a rozlišovat danosti od ovlivnitelných aspektů fungování
- Seznámit studenty s aspekty lidského vývoje a psychopatologie, které jim lépe umožní porozumět lidem s různými potřebami a komunikovat s nimi
- Představit studentům poznatky psychologie, které jim pomohou efektivněji studovat a lépe fungovat v každodenním životě
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
- rozumět základním principům toho, jak lidská mysl transformuje a interpretuje informace zvenčí na základě stabilních zkreslujících tendencí a minulé zkušenosti
- schopen používat efektivní strategie učení během studia
- lépe rozpoznávat chybné stereotypní představy a mýty kolem osobnostních danosti, vnímání, paměti, kognitivních schopností nebo duševních poruch
- rozumět základním principům psychologického testování a diagnostiky
- schopen vnímat a posléze i empatičtěji reagovat na potřeby lidí se speciálními nároky, především dětí, lidí s nižšími kognitivními schopnostmi nebo duševně nemocných
- mít přehled o potenciálních příčinách a zdrojích motivace k jednání, které ohrožuje fyzické i psychické zdraví a zdravé sociální fungování (přejídání, odmítání jídla, užívání omamných látek, nadměrné užívání internetu...)
- schopen rozpoznat známky duševních problémů běžně se vyskytujících u mladých lidí a to, kdy je dobré vyhledat pomoc
- znát možnosti podpory duševního zdraví a efektivnějšího zvládání stresu
Osnova
  • - Psychologie vnímání a pozornost: Vidíme svět takový, jaký je? Jaké jsou běžné mýty o tom, jak zpracováváme informace?
  • - Paměť, myšlení, představivost: Jak si něco nejlépe zapamatujeme? Je lidská paměť spolehlivá? Jakým způsobem zpracováváme uložené informace?
  • - Učení: Jak zkušenost formuje naše chování a vidění světa?
  • - Řešení problémů a rozhodování: Jakým způsobem přicházíme na řešení problémů? Je náš úsudek spolehlivý? Čím vším je ovlivněn?
  • - Intelekt: Co je to kognitivní schopnost a jak se liší od dovednosti? Jak testujeme schopnosti? Jaké jsou meze komunikace a schopností u lidí se snížením intelektem?
  • - Osobnost: Co jsou to stabilní charakteristiky? Kde se berou? Jak ovlivňují náš život? Lze na základě měření stabilních rysů spolehlivě předvídat chování?
  • - Zdravý vývoj: Jaký podíl na tom, kým se dítě stane, nese dědičnost a prostředí? Jak vypadá zdravý kognitivní a sociální vývoj dítěte? Co očekávat od dětí určitého věku a jak s nimi komunikovat?
  • - Výchova a disharmonický vývoj: Jak může dle výzkumných poznatků rodič pomoci dítěti stát se dobře fungujícím člověkem? Co je nezbytné pro zdravý vývoj osobnosti a co se stane, když základní podmínky nejsou naplněny? Jaké jsou dopady psychické deprivace, zanedbávání, týrání a zneužívání v dětství?
  • - Psychické poruchy: Jaké známe psychické poruchy a čím se vyznačují? Jaká společenská stigmata existují a jak je to ve skutečnosti? Jak vypadá člověk s psychózou? Jak vypadá závislost?
  • - Příjem potravy u lidí: Co všechno reguluje a motivuje příjem potravy u lidí? Co určuje, co nám bude a nebude chutnat a co budeme a nebudeme považovat za jídlo nebo přijatelné stravovací chování? Jaké jsou předpokládané příčiny zvýšeného výskytu obezity v dnešní společnosti?
  • - Poruchy příjmu potravy: Jak vznikají a čím se vyznačují? Jak se rozpoznávají a léčí?
  • - Deprese a úzkostní poruchy: Jak vznikají a čím se vyznačují? Jak se rozpoznávají a léčí? Jaké jsou rizikové faktory a jak lze vzniku těchto problémů předcházet? Jaké jsou sociální aspekty emočních problémů?
  • - Stres a zvládání stresu: Co je to stres? Kdy stres přestává být dobrým nástrojem? Jaké jsou příčiny a důsledky stresu? Jaké jsou více a méně adaptivní způsoby zvládání stresu?
Literatura
    doporučená literatura
  • Psychologie. Edited by Rita L. Atkinsonová. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
Výukové metody
Výuka sestává z přednášek k základním tématům psychologie relevantním ke každodennímu fungování i prax, během nichž může vyučující iniciovat diskuze. Studenti ke každému tématu před přednáškou vypracují úkol v podobě krátkého písemného zamyšlení. Kontrolní test na konci semestru pomůže studentům ověřit, jestli tématům správně porozuměli.
Metody hodnocení
Během výuky se eviduje přítomnost a před každou přednáškou je potřeba včas odevzdat vypracovaný úkol (zamyšlení nad otázkou/tématem vztahujícím se k následující přednášce). Kolokvium student získá automaticky, pokud počet absencí a neodevzdaných úkolů nepřesáhne určitý počet (dohromady musí být splněno alespoň 80 %). Dokud student získá alespoň 60 %, může nesplněné podmínky kompenzovat získáním určitého počtu bodů v závěrečném testu. Podmínky splněné na méně než 60 % kompenzovat nelze. Podmínky lze individuálně přehodnotit u řádně a oficiálně omluvených absencí (např. z důvodu dlouhodobé nemoci).
Informace učitele
Studijní materiály, informace o předmětu, zadání úkolů i odkazy na odevzdávárny jsou k nalezení v interaktivní osnově předmětu v IS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.