MPDR071 Školní pedagogika

Lékařská fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:40 učebna 33
Předpoklady
Předmět navazuje, prohlubuje a zobecňuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět reaguje na nové poznatky pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů. Předmět je vystavěn ze tří obsáhlejších bloků:
(a) teorie a praxe školy jako instituce a organizace,
(b) teorie a praxe tvorby, implementace a revize kurikula,
(c) teorie a praxe školní výuky (vyučování a učení).
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka je schopen/na:
• používat s porozuměním základní odbornou terminologii školní pedagogiky
• aplikovat základní odbornou terminologii na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací;
• charakterizovat na příkladech z praxe vybraná kritéria kvality výuky a zdůvodnit jejich důležitost pro každodenní práci učitele;
• naplánovat a s využitím sebereflexe zhodnotit vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace);
• navrhnout a v praxi aplikovat rámcovou přípravu výuky vybraného tématu nebo tematického celku učiva;
• vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva;
• formulovat učební úlohy různé kognitivní náročnosti;
• zdůvodnit uplatňované výukové metody v průběhu vlastní učitelské praxe, zpětně je kriticky posoudit a navrhnout další možné alternativy zprostředkování stejného (obdobného) učiva;
• zvolit adekvátní způsob hodnocení žáků s ohledem na stanovený cíl výuky;
• ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY
  • 1. Úvod do studia školní pedagogiky.
  • 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty.
  • 3. Výukové metody a formy.
  • 4. Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace. škola a její funkce, škola jako učební prostředí.
  • 5. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti.
  • 6. Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu.
  • 7. Pedagogický výzkum jako pomocník učitele.
  • 8. Učebnice a další didaktická média.
  • 9. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky.
  • 10. Kurikulum: cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy.
  • 11. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení.
  • 12. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení.
  • 13. Kvalita školy a řízení pedagogických procesů, organizace výuky.
  • 14. Trendy ve vzdělávání v Evropské unii a ve světě; Školská legislativa platná v ČR: Školské zákony, zákon o pedagogických pracovnících; Evaluace školských systémů.
  • 15. Organizační učení (kolegiální podpora, spolupráce učitelů, spolupráce na více úrovních aj.).
  • SEMINÁŘE
  • 1. - 2. Didaktická transformace obsahu (ontodidaktická, psychodidaktická, kognitivní). Práce učitele s kurikulem
  • 3. - 4. Příprava učitele na výuku
  • 5. - 6. Kvalita výuky a její charakteristiky/komponenty
  • 7. - 8. Vyučování jako didaktická transformace/cyklus pedagogického uvažování a jednání. Aktéři a procesy výuky.
  • 9. - 10. Realizace výuky
  • 11. - 12. Organizační formy vyučování. Diferenciace výuky (obsahová, časová, metodická …)
  • 13. - 15. Hodnocení žáků
Literatura
    povinná literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
Výukové metody
Předpokládané výukové činnosti a výukové metody uplatňované v seminářích: skupinová diskuse, problémové učení, samostatné studium odborné literatury, zpracování a prezentace tezí z četby odborné literatury, plnění průběžných úkolů. Výstupní dovednosti studujícího: analyzuje a kriticky reflektuje a v práci využívá odborné texty jako oporu pro vlastní odbornou argumentaci, systematizuje a s porozuměním na modelových příkladech používá základní odbornou terminologii.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu: Po přijetí a úspěšném splnění úkolů bude studentovi udělen zápočet. V den zkoušky student nejdříve absolvuje písemný test. Po jeho úspěšném vykonání ve stejný den student pokračuje ústní zkouškou. Je-li test hodnocen F, student je povinen se hlásit na opravný termín.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.