BKPL031p Psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Hana Cacková (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Strašák (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Rastislav Šumec, Ph.D. (přednášející)
Blanka Suchá (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Blanka Suchá
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- Představit základní poznatky psychologie, které umožňují lépe rozumět tomu, jak lidská mysl zpracovává a uchovává informace
- Naučit studenty rozlišovat danosti od různých ovlivnitelných aspektů fungování tak, aby lépe porozuměli původu různých projevů v lidském chování a rozvíjeli empatický a efektivní přístup v komunikaci s pacientem
- Seznámit studenty s aspekty lidského vývoje a psychopatologie, které jim lépe umožní porozumět lidem s různými potřebami a komunikovat s nimi
- Seznámit studenty s psychologickými aspekty prožívání nemoci nebo postižení a aspekty interakce mezi pacientem a odborníkem v zdravotnictví, které mohou mít vliv na vývoj a účinnost léčby
- Představit studentům poznatky psychologie, které jim pomohou efektivněji studovat a lépe fungovat v každodenním životě
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student:
- rozumět základním principům toho, jak lidská mysl transformuje a interpretuje informace zvenčí na základě stabilních zkreslujících tendencí a minulé zkušenosti
- schopen používat efektivní strategie učení během studia
- lépe rozpoznávat chybné stereotypní představy a mýty kolem osobnostních danosti, vnímání, paměti, kognitivních schopností nebo duševních poruch
- rozumět základním principům a úskalím psychologického testování a diagnostiky
- schopen vnímat a posléze i empatičtěji reagovat na potřeby lidí se speciálními nároky, především dětí, lidí s nižšími kognitivními schopnostmi nebo duševně nemocných či fyzicky postižených
- mít přehled o potenciálních příčinách a zdrojích motivace k jednání, které ohrožuje fyzické i psychické zdraví a zdravé sociální fungování (nezdravý životní styl, nadužívání látek, prokrastinace, nadměrné užívání internetu atd.)
- aplikovat poznatky z psychologie chování k pěstování žádoucích návyků, zdolávání nežádoucích návyků a formulaci doporučení pro pacienty
- schopen rozpoznávat různé způsoby regulace nežádoucích emocí, vybírat alternativní strategie pro redukci neadekvátních impulsivních reakcí a případně využít poznatky z této oblasti v interakci s pacientem
- schopen rozpoznat známky duševních problémů běžně se vyskytujících u mladých lidí a to, kdy je dobré vyhledat pomoc
Osnova
  • - Psychologie vnímání a pozornost: Vidíme svět takový, jaký je? Jaké jsou běžné mýty o tom, jak zpracováváme informace?
  • - Paměť a myšlení: Jak si něco nejlépe zapamatujeme? Je lidská paměť spolehlivá? Jakým způsobem zpracováváme uložené informace?
  • - Učení: Jak zkušenost formuje naše chování a vidění světa? Jaké jsou principy utváření a změny návyků?
  • - Základní lidské potřeby: Co všechno reguluje a motivuje příjem potravy u lidí? Co určuje, co nám bude a nebude chutnat a co budeme a nebudeme považovat za jídlo nebo přijatelné stravovací chování? Jakým způsobem je regulován a dysregulován spánek nebo další naplňování fyzických potřeb?
  • - Motivace: Jakým způsobem může být člověk motivován a jaké následky mají různé typy motivace? Jak rozpoznat různé typy motivů a využít je pro podporu žádoucí změny v chování?
  • - Emoce: Jak vznikají emoce, jak je rozpoznat a jaké plní funkce? Jaké jsou různé strategie regulace emocí a jak vybírat a cvičit efektivnější strategie pro regulaci nežádoucích impulsů?
  • - Intelekt: Co je to kognitivní schopnost a jak se liší od dovednosti? Jak testujeme schopnosti? Jaké jsou meze komunikace a schopností u lidí se snížením intelektem?
  • - Osobnost: Co jsou to stabilní charakteristiky? Kde se berou? Jak ovlivňují náš život? Lze na základě měření stabilních rysů spolehlivě předvídat chování?
  • - Zdravý vývoj: Jaký podíl na tom, kým se dítě stane, nese dědičnost a prostředí? Jak vypadá zdravý kognitivní a sociální vývoj dítěte? Co očekávat od dětí určitého věku a jak s nimi komunikovat?
  • - Výchova a disharmonický vývoj: Jak může dle výzkumných poznatků rodič pomoci dítěti stát se dobře fungujícím člověkem? Co je nezbytné pro zdravý vývoj osobnosti a co se stane, když základní podmínky nejsou naplněny? Jaké jsou dopady psychické deprivace, zanedbávání, týrání a zneužívání v dětství?
  • - Psychické poruchy: Jaké známe psychické poruchy a čím se vyznačují? Jaká společenská stigmata existují a jak je to ve skutečnosti? Jak rozpoznat, jestli někdo potřebuje pomoc? Jak komunikovat s lidmi pod vlivem patologie?
  • - Psychologické aspekty fyzických nemocí a postižení: Jaké aspekty psychologického prožívání je nutno brát v potaz u lidí s různým typem onemocnění nebo postižení?
  • - Základy lékařské psychologie a lidský přístup k pacientům: Jaký je rozdíl mezi biomedicínským a biopsychosociálním přístupem ke zdraví a nemoci? Jaká komunikace s pacientem má potenciál zvýšit a naopak redukovat účinnost léčby a adherenci? Jaké jsou různé aspekty adherence? Jak funguje placebo efekt, nocebo efekt, přenos a protipřenos v interakci, atd.?
Literatura
    povinná literatura
  • AYERS, Susan a Richard DE VISSER. Psychologie v medicíně. Translated by Helena Hartlová. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, xiv, 552. ISBN 9788024752303. URL info
    doporučená literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
  • PETRI, Herbert L. a John M. GOVERN. Motivation : theory, research and application. Sixth edition. Belmont: Wadsworth Cengage learning, 2013, xiv, 478. ISBN 9781111841096. info
  • NOLEN-HOEKSEMA, Susan, Barbara FREDRICKSON, Geoffrey R. LOFTUS a W. A. WAGENAAR. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Translated by Hana Antonínová. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2012, 884 stran. ISBN 9788026200833. info
Výukové metody
Výuka sestává z přednášek k základním tématům psychologie relevantním pro každodenní fungování i praxi, během nichž může vyučující iniciovat diskuze. Studenti ke každému tématu před přednáškou vypracují úkol v podobě krátkého písemného zamyšlení.
Metody hodnocení
Pro udělení kolokvia je nutno dosáhnout stanovený počet bodů za docházku, domácí úkoly a závěrečný elektronický test. Domácí úkoly zahrnují odevzdání krátkého zamyšlení dle zadání před každou přednáškou. Bližší informace pro konkrétní semestr jsou dostupné v interaktivní osnově daného semestru.
Informace učitele
Studijní materiály, informace o předmětu, zadání úkolů i odkazy na odevzdávárny jsou k nalezení v interaktivní osnově předmětu v IS.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.