PdF:CJ2BP_LPM1 Literatura pro mládež I - Informace o předmětu
CJ2BP_LPM1 Literatura pro mládež 1
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2BP_LPM1/01: Čt 16:00–16:50 učebna 5, M. Šubrtová
CJ2BP_LPM1/02: St 14:00–14:50 učebna 20, M. Šubrtová
CJ2BP_LPM1/03: St 11:00–11:50 učebna 57, M. Šubrtová
CJ2BP_LPM1/04: Čt 19:00–19:50 učebna 39, M. Šubrtová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- Studenti získají literárněhistorický přehled o proměnách české literatury pro děti a mládež od počátků do současnosti. Důraz je kladen na podobu aktuální knižní produkce určené dětem. Na základě vytvořeného literárněhistorického povědomí budou studenti schopni interpretovat a kriticky reflektovat literární tvorbu pro děti.
- Výstupy z učení
- Studenti jsou po absolvování předmětu schopni orientovat se ve vývoji literatury pro mládež v kontextu společenského dění a celonárodní literatury, jsou obeznámeni s jejím zlatým fondem. Dokáží analyzovat díla z různých žánrových oblastí (včetně obrazových narativů a uměleckonaučné produkce), rozpoznávat autorské strategie. Studenti umí zformulovat a obhájit hodnotící kritéria pro literárněkritické posouzení literatury pro mládež a aplikovat je v literárněkritické a pedagogické praxi.
- Osnova
- - Problém triviality v literatuře pro mládež - Proměny dětského časopisectví - Žánrová diferenciace a synkretičnost v literatuře pro děti a mládež: - poezie - pověsťová literatura - příběhy ze života dětí - dobrodružná próza a próza s dívčí hrdinkou - literatura s historickou a přírodní tematikou - obrazové narativy
- Literatura
- povinná literatura
- Janoušek, Pavel, ed. a Čornej, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv. ISBN 978-80-200-1527-3. Pouze kapitoly o literatuře pro děti a mládež.
- URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla. 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002. ISBN 8070426047. Pouze s. 9-25, 53-61, 76-85, 114-119, 126-127, 131-143, 161-166, 179-186, 203-207, 215-219, 225-231.
- TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. ISBN 9788090424722. Pouze s. 16-21, 28-33, 34-38, 47, 72-74, 78-80, 85-86, 93-94, 97-98, 104-105, 126, 129, 146, 150-156, 159-160, 182-183, 210-217.
- ŠUBRTOVÁ, Milena a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012. 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. Pouze s. 13-35; dále jednotlivá hesla dle potřeby.
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- neurčeno
- Náhradní obsah: URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004. 457 s. ISBN 8070426683. Pouze s. 123-166, 225-239, 322-324.
- Výukové metody
- Studenti si budou seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) prohlubovat znalosti z literatury pro mládež. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích (tolerovány 2 absence) a průběžný test jsou prerekvizity k připuštění ke zkoušce. Tematické okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v prvním týdnu semestru v IS. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí zkoušky je znalost historického kontextu (minimálně na úrovni absolventa SŠ) a literárněhistorických souvislostí s národní a světovou literaturou, dále schopnost interpretace literárních děl na základě vlastní četby (viz seznam povinné četby). Ukončení: písemná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/CJ2BP_LPM1