PdF:ITVp061 Didaktika tělesné výchovy a vý - Informace o předmětu
ITVp061 Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu jsou studující schopni porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Dokáží využít poznatky a dovednosti získané v předchozích praktických tělovýchovných předmětech k vytvoření přípravy na metodický výstup z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví, a to s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí a obsahu vzdělávání na 1. stupni základní školy. Předmět je teoretickým základem pro navazující studijní předměty Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1 a 2.
- Výstupy z učení
- Studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. Dokáže využít získané poznatky a dovednosti k reflektovanému metodickému výstupu z tělesné výchovy v integraci s prvky výchovy ke zdraví. Zhodnotí možnosti učitele a školy z hlediska podpory zdraví žáků.
- Osnova
- • Seminář: 1 Zdraví a jeho determinanty. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Podpora zdraví ve školním prostředí. 2 Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii. Nástin vývoje školní tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. 3 Cíle tělesné výchovy a výchovy ke zdraví, vzdělávací programy a jejich koncipování. Úkoly a stavba vyučovací hodiny tělesné výchovy. Programy a projekty podpory zdraví na 1. stupni ZŠ. 4 Pohybové schopnosti, pohybové učení, faktory ovlivňující proces pohybového učení. Záměrné sociální učení. 5 Vyučovací a diagnostická činnost učitele, bezpečnost učebního prostředí, komunikace v tělesné výchově. 6 Metabolizmus při pohybové činnosti, pojetí zdravotně orientované zdatnosti. 7 Didaktické metody a formy v tělesné výchově. Školní a mimoškolní pohybový režim žáků. 8 Tělesná výchova zdravotně oslabených žáků, prevence a kompenzace poruch hybného systému. 9 Výživa člověka, obezita a nemoci spojené s výživou, výživové chování dětí a možnosti jeho ovlivňování ve školním i mimoškolním prostředí. 10 Kouření, alkohol a návykové chování. Primární i sekundární prevence návykového chování. 11 Sexuální výchova jako součást výchovy ke zdraví. 12 Prevence zdravotně rizikového chování. Problematika dětských úrazů. Shrnutí problematiky. • Cvičení: Reflektované metodické výstupy studentů z tělesné výchovy s prvky výchovy ke zdraví.
- Literatura
- povinná literatura
- MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Abeceda pohybové aktivity dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9405-5. URL URL URL info
- MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
- doporučená literatura
- • JANOŠKOVÁ, H.; ŠERÁKOVÁ, H.; MUŽÍK, V. Zdravotně preventivní pohybové aktivity [online]. 1 vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018 [cit. 2018-06-20]. Elportál. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=1402925 ISBN 978-80-210-8890-0, 978-80-210-8891-7
- • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Školáci v pohybu : tělesná výchova v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 144 s. ISBN 9788024737331. info
- Výukové metody
- Pravidelná kontaktní výuka. Teoretická příprava, praktická cvičení, metodické výstupy studentů, reflexe metodických výstupů studentů.
- Metody hodnocení
- Didaktický test, reflexe a sebereflexe písemné přípravy na metodický výstup, reflexe a sebereflexe metodického výstupu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky ke splnění předmětu pro studující na mobilitě v zahraničí: Způsob individuálního plnění předmětu je nutné předem dohodnout s vyučujícími předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/ITVp061