SP2793 Logopedická a surdopedická intervence ve školním věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2793/KombiSem01: Pá 11. 10. 8:00–11:50 učebna 56, Pá 1. 11. 8:00–11:50 učebna 52, Pá 8. 11. 8:00–11:50 učebna 2, Pá 22. 11. 12:00–15:50 učebna 52, V. Včelíková, L. Vrbecká Doležalová
SP2793/PrezSem01: St 14:00–15:50 učebna 10, Čt 12:00–13:50 učebna 60, V. Včelíková, L. Vrbecká Doležalová
Předpoklady
Absolvování předmětu Logopedická a surdopedická intervence v předškolním věku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se s problematikou narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení ve školním věku, s možnostmi logopedické intervence a formami podpory ve vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu se bude student orientovat v problematice komunikačních obtíží ve školním věku, v přístupech k logopedické intervenci u žáků ve školním věku. Bude seznámen s činností školských poradenských zařízeních a ozřejmí si možnosti výběru a aplikace podpůrných opatření ve vzdělávacím procesu – se zřetelem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Seznámí se se specifiky spolupráce se zákonnými zástupci, vyučujícími a dalšími odborníky.
Osnova
  • Komunikační schopnost žáka školního věku – charakteristika řečového vývoje. • Žák s narušenou komunikační schopností ve vzdělávacím procesu – charakteristika speciálních vzdělávacích potřeb. • Vybrané formy narušené komunikační schopnosti v kontextu situace žáka školního věku. Specifika speciálních vzdělávacích potřeb. Podpůrná opatření - výběr a realizace ve výuce, SPC, dokumentace. Specifika spolupráce s rodiči a vyučujícími. Žák se sluchovým postižením – žáci nedoslýchaví, neslyšící a žáci s KI. • Realizace poradenských služeb, činnost ŠPZ, dokumentace. • Podpůrná opatření – výběr a realizace ve vzdělávacím procesu. • Specifika spolupráce s rodiči – podpora v domácím prostředí. • Specifika spolupráce s vyučujícími – podpora ve školním prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
    doporučená literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 146 s. ISBN 978-80-210-8137-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, domácí příprava, zpracování případové studie, tvorba materiálů pro rozvoj komunikační schopnosti.
Metody hodnocení
domácí příprava, diskuse, ústní zkouška
Informace učitele
Doporučená literatura:• Bartoňová, M., Vítková, M. et al. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU • Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MU.• Bartoňová, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU• Barvíková, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. • Barvíková, J., Nováková, I.(2015) Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: UPOL.• Gangale, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing. Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton.• Kerekrétiová, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie:[klinicko-logopedický aspekt]. Praha: Grada• Klenková, J. a kol. (2007) Terapie v logopedii. Brno: MU.• Lechta, V. (2010) Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.• Lechta, V. a kol. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.• Lejska, M. (2002) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido. • Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál. • Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecifický narušený vývin reči. Bratislava. • Mrázková, J., Zapletalová, J. (2014) Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními, RAMPS-VIP III, Realizace a metodická podpora poradenských služeb. Praha: NÚV.• Novosad, L. (2009) Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál.• Svoboda, M., Krejčířová, D. Vágnerová M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.• Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2793