SP3613 Speciální pedagogika III

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3613/KombiSem01: Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 52, Pá 29. 11. 8:00–9:50 učebna 56, P. Pitnerová, V. Vojtová
SP3613/PrezSem01: každé sudé pondělí 8:00–9:50 učebna 60, P. Pitnerová, V. Vojtová
Předpoklady
SZ6108 Speciální pedagogika II || SZ6109 Speciální pedagogika II
Absolvování předmětu Speciální pedagogika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalost studentů o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Reflektovat potřeby dětí/žáků se SVP a adekvátně na ně z pozice pedagoga reagovat.
Výstupy z učení
Student: - zná základní charakteristiky žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb; - osvojí si kompetence k aplikaci získaných poznatků pro podporu žáků se SVP v edukačních procesech v pozici pedagoga (asistenta pedagoga, vychovatele atd.); - má teoretické znalosti o práci s dítětem/žákem se SVP a inkluzivním kontextu jeho vzdělávání a umí je v praxi využít.
Osnova
  • - Reflexe potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výchově a vzdělávání. - Zdroje podpory na systémové úrovni školy a individuální úrovni konkrétního žáka s SVP - podpůrná opatření - přístupy k dětem se SVP v běžných ZŠ - Role speciálního pedagoga v inkluzivní škole - školní poradenské pracoviště - náplň práce ŠSP, kompetence ŠSP - dokumentace (povinné dokumenty školního poradenského pracoviště, - IVP, vyhodnocení doporučení/IVP) - Předmět speciálněpedagogické péče + specifika práce na 1. a 2. stupni ZŠ - pomůcky - evidence, financování + praktické ukázky výstupy studentů (pravděpodobně pomůcka nebo sborník aktivit)
Literatura
    doporučená literatura
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Dr. Josef Raabe, 2017, 106 s. ISBN 978-80-7496-349-0. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
Výukové metody
Praktická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diskuze případových studií, zadaných v rámci předmětu Speciální pedagogika II. a vypracovaných na základě reflexe absolvované praxe. Tandemová výuka.
Metody hodnocení
Zápočtový test v rozsahu 15 otázek z předmětů Speciální pedagogika I. až III., zpracování případové studie v týmu/návrh intervenční aktivity podpory (40 %;, 60 %).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP3613