SP3620 Obor: Oftalmopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
Mgr. Jitka Šťastná (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3620/Kombi01: So 7. 10. 8:00–11:50 učebna 35, So 21. 10. 8:00–11:50 Virtuální místnost, So 4. 11. 8:00–11:50 učebna 35, Pá 10. 11. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 1. 12. 8:00–13:50 učebna 1, P. Röderová, J. Šťastná
SP3620/Prez01: St 16:00–19:50 učebna 52, R. Janošková
Předpoklady
! NOWANY ( SP3630 Obor: Etopedie , SP3670 Obor: Surdopedie )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia se zaměřením na vzdělávání v celoživotním pojetí. Studentům bude prezentováno vymezení oboru a jeho mezioborového postavení, systém vzdělávání této cílové skupiny u nás a specifická opatření a podpor v raném, předškolním a ve školním věku.
Výstupy z učení
studenti by měli být v závěru kurzu schopni: - vymezit zrakové postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením; -znát specifika u dítěte s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervenci; - rozumět systému vzdělávání pro zrakově postižené u nás, znát technické pomůcky a vybavení, úlohu speciálně pedagogických center; - umět specifikovat Braillovo písmo, způsoby jeho zápisu a základní pomůcky pro osoby s postižením zraku různého věku
Osnova
  • 1. Paradigma oftalmopedie - vymezení oboru, historie podpory osob s postižením zraku u nás a v zahraničí, mezioborová spolupráce
  • 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
  • 3. Vývoj zrakového vnímání. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy.
  • 4. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
  • 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, služby a jejich význam. Dítě raného věku a jeho rodina.
  • 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • 7. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky a podpory.
  • 8. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
  • 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR od předškolního věku po adolescenci.
  • 10. Poradenství, podpora a intervence v období předškolní a školní docházky. Poradenství v oblasti přípravy a volby povolání.
  • 11. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. 2007. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 9788024418575. 2007. info
    doporučená literatura
  • JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta. 116 stran. ISBN 9788088163619. 2017. info
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. 174 s. ISBN 9788026207825. 2015. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. 2012. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. 2004. info
    neurčeno
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido. 41 s. ISBN 8085931249. 1996. info
Výukové metody
Videa, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SP3620