VIb008 Ateliér prostorové tvorby

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. MgA. Matěj Smetana, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MgA. Matěj Smetana, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
VVb009 Prostorová tvorba 1 && VVb012 Prostorová tvorba 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět rozšiřuje dovednosti a znalosti technologických postupů a procesů v oblasti prostorové tvorby v návaznosti na definování a realizaci stanovených témat. Navazuje a vychází ze zkušeností získaných v předmětech Prostorová tvorba 1, Prostorová tvorba 2. Jedná se o volitelnou nabídku pro studenty výtvarné výchovy, kteří se chtějí specializovat na problematiku prostorové tvorby s ohledem na předpokládanou realizaci závěrečné práce. Oblast prostorové tvorby zahrnuje celou škálu přístupů od klasicky sochařských, skulptivních či modelovacích, k problematice objektu, v návaznosti na vývoj moderního umění 20. století do současnosti. Zabývá se prostorovou tvorbou v nejširších souvislostech s volným uměním i architekturou.
Výstupy z učení
Studenti si osvojí znalosti a souvislosti z oblasti současné prostorové tvorby, teoreticky a prakticky vyzkouší některé postupy a techniky, poznají technologie a problematiku sochy instalace a sochařského objektu v sociální komunikaci (veřejném prostoru). Budou aktivně přistupovat k individuálně stanovenému tématu, definovat klíčová slova, získávat data, informace a inspirační zdroje k tématu náležející. Souběžně budou rozvíjet technologické dovednosti a precizovat postupy a procesy. Budou schopni komunikovat o svém projektu a vysvětlit obsahové a tvůrčí mechanismy vlastního díla. Zadané úkoly a prostorové etudy směřují do materiálových realizací v interiéru, exteriéru, veřejném prostoru i architektuře.
Osnova
  • • vymezení oblasti tvůrčího zadání (skupinové nebo individuální) • realizace souboru návrhů vedoucí k ujasnění tématu • vlastní formulace zadání, navazující materiálová a technologická příprava • průběžný rozvoj a případná transformace tématu na základě aktuálního sběru dat a vznikajících praktických výstupů • průběžné konzultace a kontrola realizace zadání • dokončení, prezentace a obhájení vlastních aktivit
Literatura
    povinná literatura
  • FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Translated by Josef Hrdlička - Irena Ellis - Jitka Sedláčková - Jana Hlávko. Druhé, rozšířené vydán. V Praze: Slovart, 2015, 816 stran. ISBN 9788073919757. info
  • RUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 8072095218. info
  • CAUSEY, Andrew. Sculpture since 1945. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1998, 299 s. ISBN 0192842056. info
  • SEDLÁŘ, Jaroslav. Objekt v umění 20. století. Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 1997, roč. 1997, č. 2, s. 51-57. ISSN 1211-3384. info
  • ZHOŘ, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 165 s. ISBN 8004255558. info
    doporučená literatura
  • Spring, J. M. (2015). Unexpected art: serendipitous installations, site-specific works, and surprising interventions. San Francisco: Chronicle Books.
  • Bishop, C. (2005) Installation Art. London: Tate Publishing.
  • Scott, J. (2014). The language of mixed-media sculpture.
  • LUCIE-SMITH, Edward. Artoday. London: Phaidon Press Limited, 1995, 511 s. ISBN 0714838888. info
  • KRAUSS, Rosalind E. Passages in modern sculpture. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1981, ix, 308. ISBN 0262610337. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
Předmět je povinný pro studenty vizuální tvorby. Zároveň se jedná o volitelnou nabídku pro studenty výtvarné výchovy, kteří se chtějí specializovat na problematiku objektové a prostorové s ohledem na předpokládanou realizaci závěrečné práce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.