VZB42 Psychologie zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” atd. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu student:
  • chápe protektivní i rizikové faktory psychického zdraví;
  • je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti psychohygieny;
  • je schopen aplikovat praktické dovednosti při zvládání obtížných situací;
  • Osnova
    • 1. Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny.
    • 2. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. Definování kategorií zdraví. Prevence.
    • 3. Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace. Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu.
    • 4. Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace.
    • 5. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres.
    • 6. Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz.
    • 7. Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika. Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí.
    • 8. Samoučení. Sebevýchova. Self-management. Kvalita života a životní styl.
    • 9. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora.
    • 10. Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska.
    • 11. Rozvoj osobnosti, osobnostní růst.
    • 12. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti. Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny
    Literatura
      povinná literatura
    • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 279 s. ISBN 8071787744.
    • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 195 s. ISBN 80-7178-835-X.
    • FORSHAW, Mark a David SHEFFIELD (eds.). Health psychology in action. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-0-470-66733-0.
    • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení: pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. 157 s
    Výukové metody
    Přednášky, samostudium.
    Metody hodnocení
    Písemný znalostní test.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.