PdF:VZB42 Psychologie zdraví - Informace o předmětu
VZB42 Psychologie zdraví
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” atd. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student:
- chápe protektivní i rizikové faktory psychického zdraví;
- je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti psychohygieny;
- je schopen aplikovat praktické dovednosti při zvládání obtížných situací;
- Osnova
- 1. Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny.
- 2. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. Definování kategorií zdraví. Prevence.
- 3. Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace. Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu.
- 4. Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace.
- 5. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres.
- 6. Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz.
- 7. Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika. Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí.
- 8. Samoučení. Sebevýchova. Self-management. Kvalita života a životní styl.
- 9. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora.
- 10. Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska.
- 11. Rozvoj osobnosti, osobnostní růst.
- 12. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti. Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny
- Literatura
- povinná literatura
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 279 s. ISBN 8071787744.
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 195 s. ISBN 80-7178-835-X.
- FORSHAW, Mark a David SHEFFIELD (eds.). Health psychology in action. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-0-470-66733-0.
- BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení: pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. 157 s
- Výukové metody
- Přednášky, samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný znalostní test.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZB42