VZM33 Psychologicky náročné situace v kontextu podpory zdraví

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/2. 16 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit studentům oblast psychologie zdraví, týkající se podpory duševního zdraví a prevence nemocí, seznámit studenty s konkrétními účinnými metodami podpory psychického zdraví, a to jak teoreticky, tak, v rámci sebezkušenostního pojetí, prakticky.

V souvislosti s podporou psychického zdraví se studenti formou kazuistického semináře seznámí s problematikou zátěžových, ohrožujících a krizových situací tak, aby byli schopni uvažovat v tomto rámci ve vztazích a souvislostech a porozuměli rizikovým i protektivním faktorům psychického zdraví v těchto situacích.
Výstupy z učení
- chápe protektivní i rizikové faktory psychického zdraví, a to ve vztazích a souvislostech,
- je schopen hlubšího porozumění psychologickým souvislostem, zátěžových, ohrožujících a krizových situací v životě člověka,
- je schopen použít znalosti k plánování prevence popř. reparace takových situací, mimo jiné i v pedagogickém kontextu,
- je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti problematiky podpory psychického zdraví a prevence psychických onemocnění.
Osnova
  • Osnova:
  • 1. Psychologie zdraví, základní pojmy. Protektivní a rizikové faktory duševního zdraví. Význam resilience.
  • 2. Zátěž, stres, trauma, traumatizace. Akutní reakce na trauma, posttraumatická stresová porucha. Posttraumatický růst.
  • 3. Krize v rodině. Manželské krize. Rodina a rozvod. Rozvodová a porozvodová situace.
  • 4. Výchova dítěte v rodině. Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Psychická deprivace a její následky. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte.
  • 5. Rodina a nemoc. Rodina a psychická porucha. Návykové chování a rodina. Prevence násilí v rodině.
  • 6. Úmrtí člena rodiny, situace ztráty blízkého člověka.
  • 7. Ohrožující a krizové situace v souvislosti s haváriemi, přírodními a jinými katastrofami apod.
  • 8. Znalost problematiky osobního bezpečí jako účinný nástroj prevence ohrožujících situací.
  • 9. Možnosti psychologické pomoci v zátěžových, ohrožujících a krizových situacích. Laická krizová intervence.
  • 10. Různé teoretické přístupy k možnostem podpory zdraví psychiky. Psychoterapie - různé psychoterapeutické směry - základní přehled.
  • 11. Účinné faktory podpory psychického zdraví. "Flow-fenomen", inspirativní pojem v rámci koncepce podpory zdraví. Význam relaxace. Katatymně imaginativní metody.
  • 12. Význam sebereflexe, sebepoznávání. Možnosti arteterapeutických metod v rámci podpory psychického zdraví.
  • 13. Vybrané metody zaměřené na podporu psychického zdraví.
Literatura
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Flow : o štěstí a smyslu života. Translated by Eva Hauserová. Vydání druhé, upravené,. Praha: Portál, 2015, 326 stran. ISBN 9788026209188. info
  • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Creativity : Flow and the psychology of discovery and invention. First Harper Perennial Moder. New York: Harper Perrenial Modern Classics, 2013, viii, 456. ISBN 9780062283252. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006, 283 s. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
  • Health psychology. Edited by Anthony J. Curtis. New York: Routledge, 2000, xvi, 190 p. ISBN 0415192730. info
Výukové metody
Výuka probíhá dvěma způsoby: A a B (přičemž B navazuje na A):
A - Pravidelně v průběhu semestru, jako kazuistický seminář, v němž jsou prezentována a diskutována vybraná témata prostřednictvím kazuistik, které se týkají zátěžových, psychicky ohrožujících a krizových situací různého typu. V rámci narativního přístupu studenti společně s vyučujícím analyzují reálné, autentické problémy (resp. životní "příběhy").
B - Jednorázově, formou celodenního, výhradně prakticky zaměřeného výukového bloku (na konci semestru), koncipovaného jako sebezkušenostní skupina, zaměřená na vybrané konkrétní metody podpory psychického zdraví.
Metody hodnocení
Podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu je
- (v rámci A) aktivní účast v kazuistických seminářích a prezentace seminárního úkolu (konkrétní kazuistiky) a dále (současně):
- (v rámci B) buď aktivní účast v sebezkušenostní skupině (bloková výuka), zaměřené na metody podpory psychického zdraví nebo odevzdání seminární práce, zaměřené na vybraný aspekt podpory psychického zdraví (zadání a instrukce - viz "Informace učitele")
Informace učitele
Témata k seminárnímu úkolu (esej v rozsahu 2-3 normostrany): (1) Protektivní faktory zdraví psychiky (2) Podpora psychického zdraví učitelů a prevence syndromu vyhoření (3) Význam relaxace pro podporu zdraví psychiky (4) Význam sebepoznání pro duševní zdraví (5) Možnosti zvyšování psychické odolnosti (resilience) (6) Jóga a její účinky na psychiku (7) Alternativní přístupy v podpoře psychického zdraví (8) ... vlastní téma (po konzultaci s vyučující)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.