XPPp04 Průběžná pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPp04/01: St 8:00–10:50 ; a Út 14. 2. 13:00–16:50 učebna 39, Út 14. 3. 13:00–16:50 učebna 39, Út 11. 4. 13:00–16:50 učebna 39, L. Štěpánková
XPPp04/02: Čt 8:00–10:50 ; a Út 14. 2. 13:00–16:50 učebna 34, Út 14. 3. 13:00–16:50 učebna 34, Út 11. 4. 13:00–16:50 učebna 34, L. Štěpánková
Předpoklady
XPPp02 Vstupní pedagogická praxe
MSBP_XPPp02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem praxe je seznámit studenty se specifiky pedagogické komunikace a rozvíjet jejich dovednost reflektovat konkrétní pedagogické situace ve vztahu k vlastnostem/kvalitám pedagogické komunikace i ve vztahu k jednotlivým aktérům pedagogické komunikace.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: • charakterizovat různé komunikační styly, identifikovat efektivní a neefektivní komunikaci; • analyzovat svoje komunikační dovednosti a vytvořit plán rozvoje svých komunikačních dovedností; • porozumět a vysvětlit způsoby komunikace učitelky s dětmi; • interpretovat interakce učitelky s dětmi; • reflektovat kvalitu vlastních komunikačních dovedností.
Osnova
  • Praxe probíhá dvě hodiny týdně ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením provázející učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Tato učitelka provází studenta po dobu tří semestrů a cíleně buduje prostřednictvím reflexe profesní myšlení studentů. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 3x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů. Na konci semestru proběhne v jednotlivých fakultních MŠ sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 282 s. ISBN 8090187366. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 8071784060. info
Výukové metody
hospitace v mateřské škole, reflektivní semináře.
Metody hodnocení
Sebe/hodnocení za účasti studentů, provázejících učitelů a interního mentora. Následně student, provázející učitel a interní mentor zhodnotí průběh praxe písemně na formuláři "Hodnotící list".
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/XPPp04