XPS01 Úvod do pedagogiky a psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Fikrlová (cvičící)
Mgr. Tomáš Horčička (cvičící)
Mgr. Klára Jonášová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět přispívá k základní orientaci v terminologii pedagogiky a psychologie s ohledem na historické souvislosti. Tvoří základ dalšího studia pedagogických a psychologických disciplín. Ve dvouhodinových přednáškách a seminářích se budou střídat přednášející z katedry pedagogiky a psychologie. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a filozoficko-historickými východisky pedagogiky, obecné psychologie a psychologie osobnosti, s důrazem na předškolní vzdělávání.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
rozumět základnímu obsahu a terminologií pedagogiky a psychologie;
číst běžné pedagogické a psychologické texty pro pedagogy a tvořivě jim rozumět;
odlišit poznatky akademické pedagogiky a psychologie od běžných lidových pedagogických a psychologických poznatků.
Osnova
  • Hlavní témata přednášek:
  • Pedagogika jako vědní obor, základní kategorie a pojmy.
  • Výchova ve starověku a středověku.
  • Novověcí pedagogičtí myslitelé.
  • Výchovné instituce v 19. století.
  • Pedagogický reformismus a vznik alternativních škol.
  • 20. století, století dítěte.
  • Dítě v mateřské škole.
  • Předmět psychologie a jeho vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání.
  • Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů.
  • Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost. Emoce.
  • Učení. Výsledky učení, druhy učení. Vůle a volní procesy, rozhodování.
  • Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby.
  • Témata seminářů:
  • Vzájemné seznámení, očekávání a potřeby studentů.
  • Pedagogika jako věda - interaktivní práce s výzkumným textem.
  • Psychologie jako věda - srovnání populárního článku s odborným. Znaky odborného textu.
  • Osobnost a výchova (inspirace konstruktem temperamentu), reflexe vlastních zkušeností.
  • Porozumění základním kategoriím a pojmům s ohledem na předškolní vzdělávání.
  • Dítě v pravěku, antika – sokratovský dialog; středověk – septem artes liberales.
  • Dítě v textech novověkých pedagogických myslitelů (J. A. Komenský, J. Locke, J. J. Rousseau, J. H. Pestalotzzi, F. Fröbel) − četba vybraných textů.
  • Vývoj pohledu na dítě od 19. století (J. Dewey, E. Keyová, O. Decroly, M. Montessori, R. Steiner, H. Parkhurstová, atd.) − četba vybraných textů.
  • Historické milníky vývoje předškolní pedagogiky v českém prostředí (J. V. Svoboda, M. Riegrová, V. Příhoda, O. Chlup, A. Süssová, I. Jarníková) − četba vybraných textů.
  • Sebereflexe učitele (studenta učitelství pro mateřské školy) – reflexe výchovně vzdělávacího procesu a vlastní role v něm.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie, Zora SYSLOVÁ a Bohumíra ŠMAHELOVÁ. Dějiny předškolní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 79 s. ISBN 978-80-210-5981-8. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010, 467 s. ISBN 9788024618326. info
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2004, 356 stran. ISBN 9788024608419. info
    doporučená literatura
  • Lenderová, M. & Rýdl, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století. Praha, Litomyšl: Ladislav Horáček – Paseka.
  • RÝDL, Karel a Eva ŠMELOVÁ. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). I. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 222 stran. ISBN 9788024430331. info
  • HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Velký psychologický slovník. Vydání čtvrté, v Portál. Praha: Portál, 2010, 797 stran. ISBN 9788073676865. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009, 271 s. ISBN 9788073675677. info
  • BLACK-HAWKINS, Kristine, Lani FLORIAN a Martyn ROUSE. Achievement and inclusion in schools. First published. London: Routledge, 2007, vii, 161. ISBN 9780415391986. info
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 8086642178. info
  • ATKINSON, Rita L. Hilgard's introduction to psychology. Edited by Carolyn D. Smith. 13th ed. Fort Worth: Harcourt College, 2000, xxiii, 768. ISBN 015508044X. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 1996, 76 s. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Vydání 1. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 stran. ISBN 8085498278. info
  • SHOSTAKOVÁ, Marjoria. Nisa, dcera Kungů. : Intimní život ženy mizejícího světa z angl. 1. vyd. Praha, 1993, 303 s. : i. ISBN 80-204-0345-0. info
Výukové metody
přednáška, diskuze, skupinová práce, domácí práce
Metody hodnocení
70 % aktivní účasti na seminářích, kritické zhodnocení odborného a populárního textu, písemný vědomostní test (k absolvování předmětu je třeba 70% správných odpovědí)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.