XTV11 Zdravotní problematika dětského věku

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/1. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K základním cílům předmětu patří návaznost na poznatky o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu základních infekčních onemocnění a důležitých neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku (srdečně-cévní a nádorová onemocnění, cukrovka, alergie), základy patofysiologie, epidemiologie, hygieny, prevence a první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na období předškolního věku s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik spojených s pobytem dítěte v předškolním školním zařízení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
mít základní představu o anatomii a fysiologii lidského organismu jako celku i jeho jednotlivých systémů;
porozumět vybraným infekčním a neinfekčním patologickým procesům;
pochopit smysl preventivních opatření a řadu z nich bude schopen realizovat;
poskytnout základy laické první pomoci.
Osnova
  • Sylabus přednášek:
  • 1. Základní terminologie a vymezení oboru, zdraví a jeho determinanty.
  • 2. Dítě a prostředí, dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.
  • 3. Ontogenetický vývoj.
  • 4. - 6. Anatomie a fyziologie lidského těla.
  • 7. Základy obecné infektologie, epidemiologický řetězec.
  • 8. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami, krví, působená prvoky, červy, členovci.
  • 9. Imunologické minimum, poruchy obranyschopnosti, očkování, očkovací kalendář.
  • 10. -11. Neinfekční choroby hromadného výskytu, systém rizikových faktorů.
  • 12. Energetická a biologická hodnoty stravy, základní živiny, pitný režim, rizikové a ochranné faktory.
  • Sylabus cvičení:
  • 1. První pomoc u bezvědomí a resuscitace.
  • 2. Diabetes mellitus - výskyt, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
  • 3. Alergická onemocnění - výskyt, etiologie, zástupci, rizikové a ochranné faktory, léčba a prevence, první pomoc.
  • 4. Epilepsie – výskyt, etiologie, první pomoc.
  • 5. Neurózy v dětském věku, mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.
  • 6. Dětské úrazy, riziková období dětského věku, prevence úrazů a první pomoc.
  • 7. Popáleniny, prevence a první pomoc.
  • 8. Omrzliny, úpal, úžeh, akutní horečnaté stavy.
  • 9. Otravy a poleptání.
  • 10. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
  • 11. Postup na místě události.
  • 12. Nejčastější onemocnění dětského věku.
  • 13. Studenti se v rámci pedagogické praxe seznámí s knihou úrazů a provedou její analýzu. Didakticky zpracují vybrané téma první pomoci, které realizují v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • KUBÍKOVÁ, Zdeňka, Radek TURIN, Martin SEBERA, Barbora ZUCHOVÁ, Petr ZAORAL a Martin NOVOTNÝ. První pomoc ve školských zařízeních. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 269 s. ISBN 8071848670. info
    doporučená literatura
  • www.starneme-uspesne.cz
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
  • HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. Škola a zdraví pro 21. století. ISBN 978-80-210-5239-0. info
  • Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
Výukové metody
Cyklus teoretických přednášek, které budou doplněny vhodnými videoukázkami. Nácvik první pomoci.
Metody hodnocení
Závěrečným hodnocením je test a ústní zkouška - student zodpovídá a vysvětluje teoretické otázky, které si vylosuje.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.