ZS1MK_PD2 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu II

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Pavel Vyhňák (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí získaných v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika pro integrovaný vědní základ. Důraz je kladen na praktickou činnost studentů, rozbory zhlédnutých hodin a příprava na vyučovací hodiny (učivo prvouky, vlastivědy a přírodovědy). Ke stanoveným klíčovým tématům studenti vyberou podkladové materiály a vytvoří z nich formou projektu návrhy pracovních listů, postery apod. se zaměřením na problémové úkoly a induktivní postupy při vyvozování poznatků. V rámci přípravy a realizace projektu studenti uplatní a propojí dříve získané poznatky a dovednosti z předmětů zajišťovaných katedrami fyziky, chemie, biologie, geografie a historie.
Osnova
  • Sylabus 1. Rozbory vyučovacích hodin prvouky, vlastivědy a přírodovědy 2. Analýza přírodovědného učiva prvouky, vlastivědy a přírodovědy dle požadavků Rámcového vzdělávacího programu 3. Vymezení učiva dle tematických okruhů jednotlivých přírodovědných oborů a historie 4. Stanovení problematiky pro zpracování komplexního projektu praktické přípravy na vyučovací hodinu 5. Zadání postupu zpracování projektu a konkrétní formy jeho výstupu poster, portfolio listů s etapami řešení, počítačová prezentace v powepointu apod. 6. Zpracování podkladů pro řešení projektu především percepcí podkladů získaných při studiu dílčích disciplin integrovaného vědního základu 7. Realizace vlastního projektu dle stanovených požadavků 8. Praktické ověření projektu ve výuce
Literatura
  • Machalová
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. 156 s. ISBN 80-86473-37-6. 2003. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Helena MUSILOVÁ. Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, spol.s.r.o., roč. 10, č. 3, s. 77-85. ISSN 1211-4669. 2001. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. 131 s. ISBN 80-7082-636-3. 2000. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity. 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. 1998. info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido. 97 s. ISBN 8085931141. 1996. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido. 23 s. ISBN 8085931265. 1996. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Brno: Paido. 44 s. ISBN 80-85931-29-X. 1996. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido. 59 s. ISBN 8085931311. 1996. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 55 s. ISBN 8085931036. 1995. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido. 27 s. ISBN 8085931044. 1995. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.