ZS1MK_PD2 Praktikum didaktiky integrovaného vědního základu II

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. František Čapka, CSc. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_PD2/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Frýzová
ZS1MK_PD2/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Frýzová
ZS1MK_PD2/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Frýzová
ZS1MK_PD2/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Frýzová
Předpoklady
Absolvování předmětů: ZS1BP_IVZ1,ZS1BP_IVZ2,ZS1BP_IVZ3,ZS1BP_IVZ4, ZS1BP_PAEK,ZS1BP_ZBUC, ZS1BP_PBGP, ZS1MP_PD1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na Praktikum integrovaného vědního základu I a na Didaktiku integrovaného vědního základu. Hlavní cíle kurzu jsou:
využití alternativních forem výuky předmětů o přírodě a společnosti;
integrovaná tématická výuka;
terénní výuka;
projektová výuka aj.
Studentský pedagogický projekt bude skupinově vytvářen a realizován v různých typech základních škol v podobě integrované tématické výuky.
Osnova
  • 1. Alternativní metody a formy výuky předmětů o přírodě a společnosti (kooperativní výuka, práce ve dvojicích, skupinová výuka, projektová výuka aj.) 2. Projektová výuka 3. Terénní výuka 4. Regionální aspekty výuky 5. Integrovaná tématická výuka 6. Vzdělávací obsahy vhodné pro alternativní výuku 7. Výukové prostředky vhodné pro alternativní výuku 8. Komplexní alternativní didaktické zpracování daného tématu: - struktura metodického zpracování tématu - příprava pomůcek a pracovních listů pro výuku - vlastní realizace výuky - analýza a zhodnocení výuky - studentská konference 9. Průřezová témata a alternativní výuka předmětů o přírodě a společnosti
Literatura
  • Machalová
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Online. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003. 156 s. ISBN 80-86473-37-6. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Helena MUSILOVÁ. Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě. Online. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, spol.s.r.o., 2001, roč. 10, č. 3, s. 77-85. ISSN 1211-4669. [citováno 2024-04-23] info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). Online. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 131 s. ISBN 80-7082-636-3. [citováno 2024-04-23] info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Online. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. [citováno 2024-04-23] info
  • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy.. Online. Brno: Paido, 1996. 97 s. ISBN 8085931141. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. Online. 2. vyd. Brno: Paido, 1996. 23 s. ISBN 8085931265. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Online. Brno: Paido, 1996. 44 s. ISBN 80-85931-29-X. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Online. Brno: Paido, 1996. 59 s. ISBN 8085931311. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Online. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. 55 s. ISBN 8085931036. [citováno 2024-04-23] info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 27 s. ISBN 8085931044. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
cvičení, projektová výuka
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno plněním zadaných úkolů v průběhu semestru a odevzdáním seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.