SP4BP_SPL2 Spec. LS: Logopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Po 8:50–12:20 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace Logopedie 2 LS: SP4BP_SPL2 Klasifikace narušené komunikační schopnosti, různé dělení a klasifikace vad a poruch, seznámení s etiologií a symptomatologií vad a poruch komunikačních schopností: afázie, dysfázie, neurotické poruchy řeči, poruchy zvuku řeči - rinolalie, palatolalie, dyslalie, vývojová dysartrie, získaná dysartrie, poruchy hlasu, hlasová hygiena, poruchy fluence řeči balbuties, tumultus sermonis, symptomatické poruchy řeči, zabezpečení logopedické intervence u jedinců se symptomatickými poruchami řeči, augmentativní a alternativní komunikace.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Komunikace charakteristika, verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, podmínky správného vývoje řeči. 2. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3. Poruchy vývoje řeči, dělení poruch vývoje řeči. 4. Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči. 5. Vývojová dysfázie specificky narušený vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence u dětí s vývojovou dysfázií. 6. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie. Navození jednotlivých hlásek. 7. Poruchy hlasu etiologie, projevy, klasifikace. 8. Balbuties charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. 9. Tumultus sermonis etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 10. Neurotické a psychogenní poruchy řeči etiologie, symptomatologie.Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci. 11. Poruchy zvuku řeči huhňavost, její etiologie, projevy, dělení. Péče o osoby s rinolalie. 12. Orofaciální rozštěpy etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje. 13. Palatolalie etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolalií. 14. Dysartrie vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 15. Afázie etiologie, symptomatologie, klasifikace. Péče o jedince s afázií. 16. Symptomatické poruchy řeči etiologie, intervence poskytovaná jedincům se symptomatickými poruchami řeči. 17. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, symptomatické poruchy řeči u jedinců s mentální retardací, symptomatické poruchy řeči u jedinců těžce zrakově postižených (nevidomých). Specifika logopedické intervence u jedinců se symptomatickými poruchami řeči. 18. Specifické poruchy učení, specifické poruchy řeči. Specifický logopedický nález. 19. Augmentativní a alternativní komunikace význam, charakteristika, výhody a nevýhody AAK.
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5.
  • KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1.
  • KÁBELE, F. Rozvíjení řeči u dětí s DMO. In: STEHLÍK, A. Dítě s DMO v rodině. Praha: 1977.
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
Metody hodnocení
semináře, ukončení ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.