SP4MP_RAIN Specializace: P, VV Poradenství a intervence v předškolním věku

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 17:05–19:40 A21 učebna
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: určeno pro st. - psychopedy, somatopedy a oftalmopedy
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Ćharakteristika novorozence, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení. 2. Příčiny, projevy, prognóza rizikového novorozence. 3. Kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly. 4. Batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení. 5. Předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení. 6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok). 7. Příčiny a charakteristika poruch růstu 8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn). 9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení. 10. Reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince. 11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky. 12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka. 14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk. 15. Hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 16. Vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence. 19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti. 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, zdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
1. Charakteristika dětského věku 2. Rizikový novorozenec 3. Charakteristika dětského věku 4. Charakteristika dětského věku 5. Charakteristika dětského věku 6. Náhlé příhody v dětském věku 7. Poruchy růstu 8. Obecné principy psychického vývoje 9. Znevýhodnění jako psychologický problém 10. Rodina dítěte s postižením 11. Postižení jako náročná životní situace 12. Raná péče 13. Pedagogické poradenství 14. Pedagogické poradenství 15. Hra a její hodnocení 16. Kresba jako diagnostická situace 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání 19. Vzdělávací obsah RVP PV 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávánípotřebami.
Literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 169 - 192, 23 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Zdravotní postižení a zdravotní znevýhodnění. In Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 74 - 118, 44 s. 4313/Pd-9/06-1799. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Komunikace v poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie , praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 194-200, 6 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 202-208, 6 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Zátěžová situace deprivace - faktor variability psychického vývoje v dětství. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., Brno, 2003, s. 42 - 70. Pedagogika. ISBN 80-86633-08-X. info
Metody hodnocení
Způsob ukončování studijního předmětu: kolokvium. Během seminářů se předpokládá aktivní účast studentů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti směru logopedie a somatopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.